Monday, April 16, 2012

Lapangan terbang Tawau, Sabah tak mesra perokok.


Lapangan terbang Charles De Gaulle, Paris, Perancis, ada tempat merokok disediakan



Lapangan terbang OR Tambo, Afrika Selatan, ada tempat merokok disediakan



Lapangan terbang Chep Lap Kok, Hong Kong, saiznya 10 kali lebih besar dari KLIA, ada tempat merokok disediakan



Lapangan terbang Tawau, Sabah, TIADA tempat merokok disediakan.


Lapangan terbang KLIA dan KK, dan Sandakan, ADA tempat merokok disediakan.


Lapangan Terbang Antarabangsa Brunei di Berakas, Bandar Seri Begawan, ada tempat merokok disediakan

Lapangan terbang Tawau, Sabah tak mesra perokok.

Saya sudah pergi ke banyak lapangan terbang di dunia samada di negara maju dan miskin dan semuanya mesra perokok, iaitu menyediakan ruang khas kepada perokok untuk melepaskan ketagihan nikotin mereka.

Saya pernah ke 4 lapangan Terbang di Afrika Selatan di Cape Town, Port Elizabeth, Bloemfontein dan O.R Tambo Airport, Johannesburg dan semuanya ada bilik khas perokok.

Saya juga pernah ke lapangan terbang Chep Lak Kok, Hong Kong dan Lapangan terbang antarabangsa Brunei di Berakas, Bandar Seri Begawan, dan kedua duanya ada bilik khas untuk merokok.

Saya pernah ke 4 lapangan terbang di Perancis iaitu Charles De Gaulle dan Le Bourget di Paris, Toulouse dan Carcassone dan semuanya ada ruang dan peluang untuk merokok secara sah.

Lapangan terbang Supadjio di Pontianak dan Juwata di Tarakan, kedua duanya terletak di Kalimantan, Indonesia, juga sudah saya singgahi dan anda boleh lihat manusianya merokok dengan sah.

KLIA juga sudah banyak kali saya merokok di bilik khasnya. Malahan kebanyakan airport di Sabah juga ada ruang utnuk merokok seperti di WP Labuan, Airpot KK ada 2 tempat merokok di balai berlepas, Sandakan juga ada.

Namun lapangan terbang Tawau paling tidak mesra perokok.

DI ruang berlepas tiada bilik merokok disediakan. Semua kawasan airport juga tidak boleh merokok. Anda kena pergi jauh atau bersembunyi untuk merokok.

Persoalannya mengapakah MAB tidak kasihan pada perokok? Kenapa perokok yang sudah dibebani harga rokok yang mahal RM10 sekotak, dibebani pula denda oleh Jabatan kesihatan yang mencecah RM100 jika merokok di kawasan bukan tempat merokok??

Mengapa MAB? Apakah semua kakitangan anda tak merokok? Buatlah 1 bilik kecil untuk merokok di Airport Tawau, untuk menghindari orang ramai daripada merokok di kawasan bukan zon merokok. Tak berat permintaan ini.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
TopOfBlogs