Tuesday, April 8, 2014

Abu Sayyaf tidak harus menculik untuk mendapatkan wang dan penyelesaian tuntas untuk mengakhiri ancaman Abu Sayyaf





Abu Sayyaf selalu menceroboh perairan kita untuk menculik, tujuannya utk dapat duit melalui pembayaran wang tebusan.

Namun bagi saya Abu Sayyaf tak perlu menculik untuk dapatkan wang tebusan. Sebabnya? Mudah..sebab mereka ni Abu Sayyaf, kumpulan bersenjata yang memiliki pelbagai senjata termasuk bom tangan, grenad, pelancar roket, pelancar grenad, mesingun berat M50 Browning, Mesingan sederhana General purpose machine gun dan mesingan ringan Minimi serta rifle M16, M14, AK47, Garrand dan macam2 lagi senjata. Jadi untuk mendapatkan apa saja barang keperluan seperti beras, hotdog, mee, minyak masak, selipar, kasut, bawang merah dan putih, skurew driver, spana, ayam, kambing, lembu, laptop, handphone, sim kad, prepaid dan sebagainya, mereka hanya perlu ke tempat2 yang menjual segala barangan yang dikehendaki dan bawa lari saja semua barang yang diperlukan, tak perlu bayar, tak perlu duit!! Kenapa? Sebab mereka ni abu sayyaf. Manada taukeh yg berani halang bila mereka datang dan ambil semua barang2 yg diperlukan...!!!

Begitu juga jika Abu Sayyaf mahu kereta, motorsikal atau basikal, hanya perlu ke kedai jual kereta, motorsikal dan basikal dan rampss semua sekali, rompak..kalau tokeh enggan beri, acukan senjata semua atau tembak towkeh atau culik towkeh... Kalau mau isi minyak kenderaan, isi saja di stesen minyak dan terus jalan, tak payah bayar. Tokerh stesen minyak mana berani minta bayar sebab mereka ni semua bawa senjata!!!

Begitu juga kalau Abu sayaf mau kahwin, pergi saja kampung yg ada gadis dan bawa lari saja gadis itu. tak payah bayar mas kahwin atau wang hantaran. Tak perlu pakai wang langsung.

Begitu juga jika Abu Sayyaf mahu bekalan dadah heroin, syabu, morfin, kokain...pergi saja ke pusat pengedaran dadah dan ambil kesemua bekalan dadah itu...tak perlu bayar..tak perlu duit. siapa lawan, tembaklah..abu sayyaf kan banyak senjata. ATau culik saja raja dadah jolo dan paksa bekalan dadah diberikan tiap2 hari... semuanya tak perlukan wang kerana mereka ni abu sayyaf!!

Jadi buat apa abu sayyaf mau susah2 pergi sabah dan culik pelancong utk dapatkan wang tebusan???

Penyelesaian Tuntas untuk menamatkan ancaman Abu Sayyaf di Pantai Timur Sabah.

Penyelesaian ke atas ancaman abu sayyaf :


1. keluarkan semua wanita, orang tua, bayi dan kanak kanak dari jolo, tawi tawi dan basilan..lepas tu gugurkan bom atom di lokasi persembunyian abu sayayf...dengan ini maka semuanya akan mati dan tiada lagi ancaman ke atas sabah.


2. pasang pagar keselamatan dari kudat sampai semporna 1400 km...pagar itu ada talian elektrik 10 kilovolt, siapa mau ceroboh akan mati kena karan. hanya ada 10 laluan masuk keluar di timur sabah yang dikawal ketat pasukan keselamatan.


3. curfew di perairan pantai timur sabah. antara 9 pm dan 6 am laksanakan perintah berkurung, semua bot dan kapal tidakdibenarkan bergerak di perairan timur sabah. siapa engkar akan ditembak atau ditangkap

4. haramkan pengunaan pumpbot yg boleh bergerak di perairan cetek


5. setiap resort ada pengawal bersenjata tidak termasuk polis, tentera, apmm dan esscom untuk self defence
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
TopOfBlogs