Friday, September 10, 2010

Senarai pemenang Anugerah Juara Lagu TV3 (1986-2013)

Anugerah Juara Lagu adalah pertandingan muzikal nombor satu di Malaysia, dianjurkan stesen televisyen nombor 1 negara, TV3 sejak 1986 lagi.

Setiap tahun, rancangan itu yang dulunya dikenali Muzik Muzik sebelum dikenali Anugerah Juara Lagu, disiarkan secara langsung TV3 bagi memilih lagu terbaik dan paling popular di Malaysia setiap tahun.

Bermula dari juara pertama - Francesca Peters pada 1986 sehinggalah Aizat pada 2009, dan terbaru Hafiz pada 2012 menerusi lagu Awan Nano ciptaan M. Nasir, Juara Lagu sentiasa menggamit minat penonton yang terpaku di depan Televisyen setiap kali rancangan itu ke udara.

Aizat - pemenang 2009, dan Hafiz pemenang 2012, mungkin masih bayi atau masih belum dilahirkan ketika Juara Lagu 1986 ke udara.

Antara artis paling berjaya dalam sejarah Juara Lagu ialah M. Nasir - dia banyak kali menang sebagai penyanyi dan juga komposer.

M. Nasir menang juara lagu pada 1994 menerusi lagu 'Tanya Sama itu Hud Hud', Ghazal untuk Rabiah - duet bersama Jamal Abdillah pada 1997 dan Andalusia pada 1999. Lagu lagu itu juga semuanya dicipta M. Nasir.

Terbaru M. Nasir menang kali ke 4 menerusi lagu ciptaannya AWAN NANO dinyanyikan Hafiz (Juara Akademi Fantasia 7 dari Sarawak) pada AJL 26 yang berlangsung pada malam 29 Januari 2012.

Siti Nurhaliza juga menang juara lagu sebanyak 3 kali menerusi Jerat Percintaan pada 1996, Cindai pada 1998 dan Balqis pada 2000.

Aishah juga menang 2 kali pada 1990 dengan lagu Janji Manismu dan Cinta Beralih Arah pada 1995.

Berikut senarai pemenang Juara Lagu dari 1986 hingga 2012.


1986 - Sekadar di pinggiran - Francesca Peters
Komposer Manan Ngah / Lirik Lukhman S.

Inilah juara pertama Anugerah Juara Lagu TV3 dan ketika itu dikenali Muzik Muzik. Francesa Peters berjaya menewaskan ramai sekali penyanyi popular ketika itu termasuklah Kumpulan AlleyCats dengan lagu Sampaikan Salam dan Rohana Jalil. Lihat pentasnya masih berkonsepkan Analog - teknologi zaman tu sebab belum sampai ke tahap teknologi Digital dan HD - High Defintion dan 3D - 3 Dimensional.




1987 - Menaruh Harapan - Zaiton Sameon
Komposer A. Ali / Lirik Habsah Hassan

Lagu ini memang hebat - mampu menyaingi lagu Rock yang begitu popular di Malaysia ketika itu. Malahan Allahyarham Sudirman Haji Arshad dengan lagu Merisik Khabar pun tewas.



1988 - Kau Kunci Cintaku - Ramlah Ram
Komposer / Lirik Ahmad Nawab

Lagu ini menyerlahkan kekuatan vokal Ramlah Ram yang bakatnya mula digilap setelah muncul juara Bintang RTM. Ramlah juga memakai costum atau pakaian istimewa malam itu yang menampakkan lambang kunci. Kau kunci cintaku, didalam hatimuuuu!!!




1989 - Isabella - Search
Komposer Search / Lirik Bob Lokman

Search akhirnya membuktikan keunggulannya sebagai kumpulan Rock no.1 Malaysia - Lagu Isabella popular di senatero dunia termasuk Indonesia. Lagu ini benar benar mendayu dan menyentuh perasaan. Persembahan Search diiringi seruling Rahim Othman. Saksikan persembahan mantap Amy, Din, Kid, Yazid dan Nasir.




1990 - Janji Manismu - Aishah
Komposer Adam Ahmad / Lirik - Aishah

Aishah berjaya menjuarai Juara Lagu 1990 meskipun dia satu satunya yang membawa lagu pop - peserta akhir lain didominasi kumpulan Rock. Kunci kejayaan lagu ini terletak pada vokal Aishah. Aishah sebenarnya pernah menyanyi di New Zealand dan popular di negara itu.



1991 - Takdir dan Waktu - Mega
Komposer Rahim Othman / Lirik - Juwie

Tanpa disangka sangka - kumpulan rock Mega berjaya muncul juara meskipun banyak lagu lain yang lebih hebat pada malam itu.




1992 - Pada syurga diwajah mu - Nash
Komposer Fauzi Marzuki / Lirik Bob Lokman

Perhatikan pemain gitar dalam persembahan Nash ini adalah Man Kidal - rakan Nash dalam kumpulan Lefthanded.



1993 - Teratai Layu di Tasik Madu - Fauziah Latiff
Komposer - Adam Ahmad / Lirik S. Amin Shahab
Lagu yang sungguh meruntun perasaan sesiapa juga yang mendengarnya. Antara Lagu terbaik Fauziah Latiff



1994 - Tanya Sama itu Hud Hud - M. Nasir
Komposer / Lirik M. Nasir
Detik bermulanya kemenangan M. Nasir dalam Juara Lagu - Tanyalah sama itu hud hud!!!




1995 - Cinta Beralih Arah - Aishah
Komposer Jari / Lirik Habsah Hassan
Aishah sekali lagi menjuarai Juara Lagu - penulis lirik lagu ini - Habsah Hassan antara penulis lirik paling hebat di Malaysia



1996 - Jerat Percintaan - Siti Nurhaliza
Komposer Adnan Abu Hassan / Lirik Othman Zainuddin & Hani MJ
Di sini bermulalah era kegemilangan Siti Nurhaliza sebagai penghibur wanita paling tersohor dan terpopular di Malaysia




1997 - Ghazal Untuk Rabiah - M. Nasir & Jamal Abdillah
Komposer M. Nasir / Lirik S. Amin Shahab
Sifu atau Guru - M. Nasir berpadu suara dengan Jamal Abdillah untuk melahirkan masterpiece tiada tandingan ini.



1998 - Cindai - Siti Nurhaliza
Komposer Pak Ngah / Lirik Hairul Anwar Harun
Siti Nurhaliza sekali lagi membuktikan dia memang hebat menerusi lagu Cindai ini.



1999 - Andalusia - M. Nasir
Komposer M. Nasir / Lirik Allahyarham Loloq
M. Nasir membuktikan kenapa dia dipanggil Sifu apabila menang Juara Lagu buat kali ke 3. Penulis lirik bagi Andalusia ialah Allahyarham Loloq.



2000 - Balqis - Siti Nurhaliza
Komposer Pak Ngah / Lirik Hairul Anwar Harun
Ini kali ketiga penyanyi jelita ini yang sudah menjadi milik Dato K, menjuarai Juara Lagu TV3. Lagu Irama Malaysia yang muncul Juara Lagu 2000.



2001 - Mimpi Laila - Yassin
Komposer / Lirik Yassin

Yassin mengejutkan semua pihak apabila muncul juara lagu 2001 dengan lagu Mimpi Laila yang diciptanya sendiri dan liriknya ditulis olehnya sendiri. Yassin adalah bekas penyanyi kumpulan nasyid - Brothers sebelum mencari haluan baru sebagai penyanyi solo dan nyata perjuangan seninya itu berbaloi.



2002 - Keliru - Nurul & Ajai
Komposer / Lirik Aidit Alfian

Lagu nyanyian pasangan suami isteri ini mengejutkan semua pihak apabila muncul juara kerana dikatakan bukan lagu favourite untuk muncul juara, sekaligus menimbulkan kontroversi. Sebaliknya lagu "Menadah Gerimis" ciptaan Azmeer dan dendangan Ziana Zain yang menjuarai kategori Balada dikatakan lebih hebat dan paling sesuai untuk menang, dan bukannya lagu Keliru. Hmmm "Keliru" memang mengelirukan!!



2003 - Bunga Bunga Cinta - Misha Omar
Komposer / Lirik Adnan Abu Hassan
Misha Omar membuat kemunculan pada juara lagu dengan menjuarai pertandingan edisi 2003 menerusi lagu yang mendayu dayu ini.



2004 - Relaku Pujuk - Spider
Komposer Tam Spider / Lirik Keon

Kumpulan Spider membuktikan masih ada ruang untuk artis berkumpulan menang juara lagu selepas kali terakhir dimenangi Search pada 1990 dan Mega pada 1991. Lagu yang hebat lagi bertenaga ciptaan penyanyinya sendiri Tam. I like this song.



2005 - Gemilang - Jaclyn Victor
Komposer Aubrey Suwito / Lirik Asmin Mudin

Juara Malaysian Idol musim pertama - Jaclyn Victor bersaing hebat dengan juara Akademi Fantasia musim ke 3 - Mawi yang membawakan lagu Aduh Saliha pada malam juara lagu 2005 - Akhirnya Jaclyn berjaya juga mengalahkan Raja SMS - Mawi. Ini juga kali kedua seorang penyanyi bukan Melayu berjaya muncul juara selepas kali terakhir Francesa Peters pada 1986. Penulis lirik lagu ini pula Asmin Mudin berasal dari Sabah. Satu kejayaan dalam konteks 1 Malaysia.



2006 - Terlalu Istimewa - Adibah Noor
Komposer Azlan Abu Hassan / Lirik Adibah Noor

Berbadan gempal bukan halangan kepada Adibah Noor untuk menjuarai Anugerah juara lagu 2006. Kelunakan suaranya, kekuatan melodi dan lirik, berjaya menobatkan Terlalu Istimewa sebagai Juara Lagu 2006. Ceritanya berkisar kepada kanak kanak mangsa jenayah di Malaysia.



2007 - Itu Kamu - Estranged
Komposer / Lirik - Estranged

Kumpulan Indie atau Independent akhirnya memecahkan tradisi Juara Lagu apabila muncul juara dengan lagu Itu Kamu ciptaan kumpulan itu sendiri. Penyanyi dan penulis lirik Itu Kamu - Rich atau Richael Lawrence Gimbang yang berasal dari Sabah pernah menyertai Akademi Fantasia musim ke 4. Ini juga kali pertama peserta program realiti Akademi Fantasia muncul Juara Lagu. Tahniah Rich.. Tahniah Sabah. Tahniah Estranged




2008 - Lagu Untukmu - Meet Uncle Hussain
Komposer / Lirik Meet Uncle Hussain - Taja/Tass & Lan

Sekali lagi kumpulan Indie mengungguli Juara Lagu kali ini menerusi kumpulan Meet Uncle Hussain. Keunikan lagu ini dan kelantangan vokalisnya, Lan atau Azlan berjaya memukau juri pertandingan. Tapi sayang seribu kali sayang, selepas bergelar Juara Lagu 2008, Penyanyi utama Meet Uncle Hussain, Lan telah meninggalkan kumpulan itu dan menubuhkan Lan & The Typewriter. Apa yang berlaku??




2009 - Pergi - Aizat
Komposer Pete Teo / Lirik Amran Omar

Aizat - peserta Akademi Fantasia musim ke 5, muncul peserta Akademi Fantasia kedua menjadi juara Lagu selepas Rich AF4 pada 2007. Dulu gempal, sekarang kurus - nyanyian Aizat pada lagu berkonsepkan 1 Malaysia itu berjaya memukau juri untuk sekaligus dinobatkan Juara Lagu 2009. Namun ada pihak beranggapan ada lagu lain yang lebih baik dari Pergi untuk dinobatkan Juara Lagu 2009.


AJL 2010 - AJL ke 25
Updated Ahad 9 January 2011 - Anugerah juara lagu ke 25 dilangsungkan TV3 sebentar tadi di Stadium Nasional Bukit Jalil, dan pemenangnya ialah seorang penyanyi baru yang memang baru dan dilaporkan bakatnya dikesan menerusi lagu lagunya yang diuploadkan ke Youtube.. Hmm macam superstar Amerika Syarikat - Justin Bieber.

Ok pemenang Anugerah Juara Lagu 2010 ialah Ana Raffali menerusi lagu Tolong Ingatkan Aku. Lagu ini mendapat perhatian juri AJL 25 diketuai M. Nasir dibantu ramai lagi termasuk Amy Search dan Habsah Hassan. Lagu ini dicipta Ana dan Liriknya oleh Ana juga.. hebat kan.. Dengan kemenangan ini Ana membawa pulang RM 35,000.




AJL ke 26, dilangsungkan di stadium Putra Bukit Jalil pada Ahad 29 Januari 2012, menobatkan lagu terbaik Malaysia untuk tahun 2011.




Sudah dijangka sifu M. Nasir juara Lagu pada Anugerah Juara Lagu ke 26 sebentar tadi pada Ahad, 29 Januari 2012.

Lagu ciptaannya AWAN NANO dan lirik oleh Buddhi Hekayat, dinyanyikan Juara Akademi Fantasia Musim ke 7, Hafiz, muncul juara Lagu sekaligus menggondol hadiah wang tunai RM35,000.

Hafiz juga menang kategori vokal terbaik, membawa pulang wang tunai RM10,000. Pakaian Hafiz juga menarik perhatian kerana amat simple, hanya berT-Shirt dan track-suit, sesuai dengan tema lagu ini mengenai anak yang bertengkar dengan ayahnya lalu insaf dan kembali berdamai dengan "ayahnya" yang menunggu di bawah pentas!!

Sebelum ni M. Nasir sudah 3 kali menang juara lagu pada 1994 menerusi lagu 'Tanya Sama itu Hud Hud', Ghazal untuk Rabiah - duet bersama Jamal Abdillah pada 1997 dan Andalusia pada 1999. Lagu lagu itu juga semuanya dicipta M. Nasir.

Tahniah M. Nasir dan Hafiz dan Buddhi Hekayat.






Tempat kedua pula dimenangi lagu Beribu Sesalan ciptaan Kevin Chin dan lirik oleh Tinta, nyanyian 3 suara Ning Baizura, Jaclyn Victor, Shila Amzah, meraih hadiah wang tunai RM15,000.00






Manakala tempat ketiga lagu KARMA nyanyian Faizal Tahir dan ciptaan/lirik Audi Mok dan Faizal Tahir untuk hadiah wang tunai RM12,000.00. Gimik Faizal Tahir bermain piano ketika piano sedang terbakar mengegarkan Malaysia!!

Anugerah Juara Lagu ke 27 berlangsung di stadium Bukit Jalil pada Ahad 6 Januari 2013. Yuna menjuarai AJL 27 dengan lagu Terukit di Bintang ciptaan dan lirik oleh Yuna sendiri.


Namun Yuna berada di Amerika Syarikat ketika final AJL 27, Aizat menggantikan Yuna sebagai penyanyi dan berjaya menyampaikan lagu itu dengan baik. Yuna meraih hadiah wang tunai RM35,000.00, namun melodi lagu ini macam pernah saya dengar di lagu lain, adakah lagu Yuna ini diciplak melodinya dari lagu lain???

Sayang sekali Jimmy Palikat dan One Nation Emcee diiringi penari2 berpakaian tradisi Sabah, tidak dinobatkan juara persembahan terbaik yang sebaliknya milik Black dan RJ yang menyanyikan lagu Teman Pengganti, persembahan terbaik diundi oleh orang ramai menerusi sms.

Naib juara AJL 27 milik Azlan and the Typewriter dengan lagu Idola manakala Hafiz dengan lagu KuAkui di tempat ketiga. Vokal terbaik dimenangi Hafiz dengan lagu Ku Akui.



Anugerah Juara lagu ke 28 pula berlangsung pada 26 Januari 2014 bersamaan hari Ahad di stadium Putra Bukit Jalil.



Hafiz terus unggul apabila menang 3 kategori iaitu Juara Lagu AJL ke 28 membawa pulang hadiah wang tunai RM35000 dengan lagu Bahagiamu Deritaku ciptaan dan lirik oleh LY dan Baiduri. Hafiz juga menang persembahan terbaik, menawarkan wang tunai RM10,000 menerusi konsep musim luruh dimana set pentas diserikan pokok luruh lengkap dengan dedaunan luruh. Hafiz juga menang anugerah lagu paling banyak didownload bagi senarai 12 lagu AJL oleh Celcom.



Namun penguasaan 3 tahun berturut turut oleh Hafiz selaku vokal terbaik kali ini dinafikan Jacyln Victor menerusi lagu Ikut Rentaku yang dinyanyikan bersama 5 penyanyi wanita hebat termasuk Adibah Nor, Salamiah Hassan dan Adira. Jacyln membawa pulang hadiah wang tunai RM10,000.



Tempat kedua AJL 28 dimenangi Hyper Act dengan lagu hebat Hanya Aku. Mereka membawa pulang wang tunai RM15,000


Manakala tempat ketiga Lagu Kalau Aku Kaya nyanyian Awie Rafael dan Altimet, membawa pulang RM12,000.00. Menariknya lagu ini ketika dipersembahkan pada malam final AJL 28 lengkap dengan gimik ribuan "wang tunai" dijatuhkan dari siling stadium kepada ribuan hadirin. Hmm..hebatt




Terima kasih kerana membaca dan mendengar. Selamat Hari Raya Aidil Fitri, Maaf Zahir Batin. Happy Chinese New Year.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
TopOfBlogs