Wednesday, February 23, 2011

Pemerintah Libya, Muammar Gaddafi perintah hancurkan pemberontak, sedia mati syahid


Libya terletak di utara Afrika dan kedudukannya pula di tengah tengah 2 negara yang sudahpun digulingkan pemerintahnya oleh penunjuk perasaan iaitu Tunisia dan Mesir.






Tahukah anda, kemana saja Presiden Gadaffi pergi, dia akan dikawal oleh 40 wanita selaku pengawal peribadi elitnya.

Kumpulan wanita ini dikenali sebagai the Amazonian Guards kebanyakannya dari Cuba dan masih perawan.

Mereka dipilih sendiri oleh Gadaffi untuk menjadi perisainya.

Wanita ini nampak seksi tetapi mereka amat terlatih mengendalikan pelbagai jenis senjata termasuk rifle Kalashnikov atau AK47 dan segala jenis pistol dan hand to hand combat atau tempur tanpa senjata.



Siapa tidak kenal dengan Presiden Libya, Muammar Gaddafi.

Dia mula menjadi pemerintah Libya sejak lebih 40 tahun lalu setelah melakukan rampasan kuasa pada 1969.

Pemimpin veteran itu hari ini diasak dengan ribuan penunjuk perasaan di Libya termasuk di Tripoli, Tobruk dan Benghazi supaya dia melepaskan jawatannya.


Namun Gadaffi enggan menyerah kalah. Umpama seekor harimau, media AFP melaporkan hari ini bahawa Gadaffi memerintahkan polis dan tentera menghancurkan pemberontak yang cuba menggugat pemerintahannya selama 41 tahun dan memberi amaran penunjuk perasaan akan diperangi sehingga ke titisan darah terakhir.



Dalam ucapannya di kaca televisyen awal hari ini Februari 23 2011, Gaddafi dengan nada marah, menegaskan beliau akan terus kekal sebagai pemimpin Libya dan bersedia mati syahid bagi mempertahankan tanah airnya.

Sambil mendakwa perjuangannya itu disokong oleh rakyat, beliau memerintahkan polis dan tentera menghancurkan pemberontak yang kian meningkat yang kini mengorbankan ratusan nyawa sejak lapan hari lalu.

Beliau memberi amaran bahawa pihak keselamatan akan menyelongkar dan menjejaki pemberontak ke 'setiap rumah dan setiap inci ruang' agar mereka menyerah diri atau berdepan dengan maut.

Beberapa jam kemudian, kerajaannnya buat pertama kali mengeluarkan angka korban akibat kekacauan yang melanda di seluruh Libya iaitu 300 orang, termasuk 58 askar.

Ini menunjukkan Gadaffi berbeza dengan tindakan yang diambil 2 bekas Presiden dua negara yang digulingkan oleh penunjuk perasaan iaitu bekas Presiden Tunisia, Zine El Abidine Ben Ali dan bekas Presiden Mesir, Hosni Mubarak.

Ben Ali dan Mubarak hanya mengarahkan polis dan tentera membenteras penunjuk perasaan dengan belantan, gas pemedih mata, kuda dan pancutan air.

Namun Gadaffi sebaliknya mengarahkan penunjuk perasaan anti kerajaan diperangi dengan rifel Kalashnikov, tentera upahan, jet pejuang dan senjata anti pesawat!!!

Itu mengundang maut kepada ribuan penunjuk perasaan anti Gadaffi.


Bayangkan senjata pemusnah pesawat atau anti aircraft weapons hanya digunakan untuk memusnahkan jet pejuang dan pesawat musuh. Bayangkan apa berlaku apabila senjata anti pesawat dikenali Tunguska buatan Russia ini disasarkan kepada manusia???



Bagaimana pula jika senjata pemusnah pesawat dikenali Vulcan berkonsepkan Gatling Gun buatan Amerika Syarikat ini digunakan Gadaffi ke atas penunjuk perasaan di Tripoli, Tobruk dan Benghazi??


GAMBAR penduduk di Benghazi yang terbunuh disiarkan dalam Facebook.

Menurut laporan media antarabangsa, dianggarkan 300 orang maut dalam tunjuk perasaan anti Gadaffi sejak 8 hari lalu.

Sehingga artikel ini ditulis, Gadaffi juga dilaporkan kian kekurangan sokongan daripada menteri, duta, diplomat, media, rakyat dan tenteranya sendiri.

Menurut laporan pelbagai media antarabangsa, ramai di kalangan penyokong setianya termasuk tentera kerajaan dilaporkan, mula belot selepas diarahkan menembak rakyat yang menunjuk perasaan disusuli arahan supaya media kerajaan menafikannya.

Menteri Keadilan Libya, Mustapha Abdeljalil, sendiri dilaporkan membantah penggunaan kekerasan terhadap penunjuk perasaan.

Ada juga laporan bahawa dua juruterbang pesawat pejuang tentera udara Libya berpangkat kolonel membawa pesawat Mirage F1 buatan Perancis melarikan diri ke Malta untuk mendapatkan suaka politik.

Juruterbang itu dikatakan enggan mengikut perintah Gadaffi yang mengarahkan mereka menembak pembantah di Benghazi kata sumber tentera Malta.

Di Stockholm, Sweden, 3 kakitangan tempatan di Kedutaan Libya di Stockholm meletakkan jawatan sebagai membantah serangan terhadap orang ramai oleh pihak berkuasa Libya.

Di New Delhi, Duta Libya ke India, Ali al Essawi meletakkan jawatan dan mendesak masyarakat dunia menghentikan keganasan terhadap penunjuk perasaan di negara itu.

Beliau melepaskan jawatannya kerana tidak setuju keganasan digunakan terhadap orang awam di negara itu.

Pegawai Kedutaan Libya di Beijing, Hussein El-Sadek El-Mesrati, turut meletakkan jawatan selepas melihat rakyat dibunuh menyifatkan Gaddafi sebagai ‘Hitler.’

“Saya mahu beritahu, tolong hentikan, permainan berakhir, keluar, pergi ke Israel. Rakyat kamu di Israel bukan orang Arab,” kata El-Mesrati yang tidak memberitahu kedudukannya ketika bersama-sama menyertai penunjuk perasaan di kedutaan Libya.

Duta Libya ke Amerika Syarikat, India, Malaysia, Indonesia dan Bangladesh turut mendesak Gaddafi meletak jawatan dan memprotes pembunuhan orang awam.

Di Kuala Lumpur, kedutaan Libya mengeluarkan kenyataan mengutuk apa yang dikatakan tindakan tidak bertamadun Tripoli membunuh orang awam.

Kira-kira 200 warga Libya di Malaysia mengadakan protes secara aman di kedutaan.

Setiausaha Agung Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB), Ban Ki-moon, berkata beliau dapat bercakap dengan Gaddafi menerusi telefon selama 40 minit kelmarin dan mendesak beliau menghentikan keganasan terhadap penunjuk perasaan.

Saksi di Tripoli melaporkan pembunuhan beramai-ramai berlaku di sesetengah kejiranan, bagaimanapun anak lelaki Gaddafi, Saif al-Islam menafikan laporan itu.

Warga asing sudah mula dikeluarkan dari negara itu, sumber keselamatan di Mesir berkata tentera dikerah untuk ditempatkan di sempadan Libya bagi memantau kemasukan pelarian.

Antara negara memulakan operasi membawa keluar warga mereka termasuk Jerman, Itali, Greece, Belanda, Turki, Amerika Syarikat, Yaman, Russia dan Norway.

Malaysia juga dilapor akan berbuat demikian untuk menyelamatkan kira kira 190 rakyat Malaysia di Libya menggunakan pesawat C130 Hercules TUDM, sama seperti prosedur ketika Ops Pyramid mengeluarkan 11,000 rakyat Malaysia dari Mesir.

Pertempuran senjata api berlaku sepanjang malam di Tripoli, apa bila penunjuk perasan menyerang stesen polis dan pejabat penyiaran kerajaan dan membakar bangunan awam.

Selain itu, landasan lapangan terbang Benghazi musnah dalam keganasan yang melanda Libya menyebabkan pesawat tidak dapat mendarat, kata Menteri Luar Mesir, Ahmed Aboul Gheit.

Gadaffi mempunyai 8 anak, 7 lelaki dan 1 perempuan.

Namun seorang anaknya dinamakan Hannibal dilaporkan mempunyai perangai yang amat bahaya termasuk memandu Porsche menentang arus dalam keadaan mabuk di Paris selain pernah memukul isterinya di sebuah bilik hotel di London.

Presiden Gadaffi juga dilaporkan mempunyai tabiat pelik iaitu tidak mahu menaiki lebih 35 anak tangga, mahu membuka khemah di mana mana negara dilawatinya, takut jika pesawat dinaikinya terbang di atas air dan pasti akan membawa seorang jururawat peribadi warga Ukraine Galyna Kolotnytska.


Namun Galyna sendiri dilaporkan sudah meninggalkan Gaddafi dan Libya di sebalik kekecohan yang berlaku di Libya.

Gadaffi dikatakan pasti membawa Galyna ke mana mana saja beliau pergi termasuk ke luar negara sekaligus mencetuskan spekulasi adakah Gadaffi dan Galyna dilamun percintaan romantik???

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
TopOfBlogs