Sunday, July 22, 2012

Wajah pengerusi SPR sekarang lebih telus dan boleh dipercayai berbanding 2 pengerusi SPR terdahulu



Wajah pengerusi Suruhanjaya pilihanraya Malaysia, SPR pada masa ini iaitu Tan Sri Abdul Aziz Mohd Yusof lebih dipercayai rakyat Malaysia berbanding 2 pengerusi SPR terdahulu iaitu Tan Sri Abdul Rashid Abd Rahman dan Datuk Harun Din. Wajah telus pengerusi SPR melambangkan pilihanraya yang telus dan adil di Malaysia menjelang Pilihanraya UMUM ke 13 yang bakal diadakan bila bila masa dari sekarang selepas Aidil Fitri pada Ogos 2012 sehingga April 2013 apabila penggal 5 tahun kerajaan sekarang berakhir secara automatik.

Banyak pembaharuan dilakukan kerajaan ketika proses pengundian termasuk pengunaan dakwat kekal bagi mengelak orang mengundi lebih dari sekali, mengundi awal dan undi pos.


Tan Sri Abdul Rashid Abdul Rahman pernah menjadi pengerusi SPR ketika Pilihanraya umum ke 12 pada Mac 2008.


Bekas pengerusi SPR Datuk Harun Din pernah mengetuai SPR ketika pilihanraya umum 1995 dan antara isu hangat dibangkitkan isu pengundi hantu di Sabah dan sebagainya. Antara reaksi beliau mengenai isu pengundi hantu atau Phanrom Voters yang masih saya ingati sampai sekarang ialah "Phantom Voters remain Phantom"!!! yang bermakna pengundi hantu kekal sebagai Hantu!!!

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
TopOfBlogs