Tuesday, January 6, 2009

hikmah di sebalik kemerosotan ekonomi dunia


Pengangguran, pembuangan pekerja, syarikat yang lingup, muflis dan gulung tikar termasuk syarikat gergasi dunia – antara kesan negatif langsung akibat kegawatan ekonomi global yang sedang melanda dunia sekarang.

Namun samada disedari atau tidak, ekonomi yang merudum itu tidak hanya memberi tempias negatif, malah turut memberikan impak positif ke atas dunia dan penduduknya.

Apakah impak positif itu?


Apabila ekonomi merudum, bilangan kenderaan yang dibeli turut berkurangan secara drastik. Ini mendorong syarikat pengeluar kenderaan utama dunia – TOYOTA memperlahankan kadar pengeluaran kereta – terbaru 6 hari dalam calendar pengeluarannya diitsyharkan sebagai hari "Tiada pengeluaran".

Apabila ini berlaku, maka bilangan kenderaan turut tidak bertambah – dan ini sekaligus mengurangkan kesan pencemaran udara akibat pengeluaran karbon monoksida dari asap ekzos, mengurangkan pengunaan diesel dan petrol serta bahan api lain.

Kesesakan lalu lintas juga tidak lagi bertambah parah – apabila bilangan kenderaan tidak bertambah.

Sebelum ini, syarikat pengeluar utama kenderaan dunia seperti TOYOTA, GENERAL MOTORS, HONDA, FORD, MERCEDES dan sebagainya berlumba lumba memasarkan kenderaan mereka – sehingga jualan kenderaan meningkat setiap tahun.

Nah……. Bilangan kenderaan ini mencetuskan masalah yang disebutkan tadi iaitu kesesakan, pencemaran dan pengunaan bahan api.
Orang ramai juga kini lebih mengutamakan pengangkutan awam.

Jika ini berterusan, maka sudah pasti Bank yang tidak mahu terus kerugian, bakal memperkenalkan pendekatan lebih mesra pelanggan - seperti memperkenalkan kadar faedah lebih rendah dan pembayaran balik pinjaman lebih fleksibel.

Orang ramai juga lebih berhati hati dan berhemah dalam perbelanjaan dalam usaha mengelak pembaziran.

Ini adalah fakta industri automatif di Malaysia pada 2008.

DALAM SUKU PERTAMA DAN KEDUA 2008, JUALAN KENDERAAN BERJUMLAH LEBIH 278 RIBU UNIT, MELONJAK 25.9 PERATUS BERBANDING TEMPOH SAMA TAHUN LALU.

PADA MASA SAMA, JUALAN KENDERAAN PENUMPANG DAN KENDERAAN KOMERSIAL TURUT MENINGKAT MASING MASING 26.8 PERATUS DAN 44.6 PERATUS BERBANDING TEMPOH SAMA TAHUN LALU.

254,290 UNIT KENDERAAN PENUMPANG DAN 23 RIBU 761 UNIT KENDERAAN KOMERSIAL, DIJUAL DALAM SUKU PERTAMA DAN KEDUA TAHUN INI.

IA ANTARA LAIN DIDORONG PELBAGAI INSENTIF YANG DITAWARKAN KERAJAAN TERMASUK PEMANSUHAN 10 PERATUS DUTI EKSAIS KENDERAAN KOMERSIAL DAN PENGURANGAN 20 PERATUS DUTI EKSAIS KENDERAAN PENUMPANG DALAM BAJET 2007.

INDUSTRI AUTOMATIF TEMPATAN DIJANGKA TERUS MENCATAT PERTUMBUHAN JUALAN BERDASARKAN PERJANJIAN PERDAGANGAN BEBAS ASEAN YANG MULA DILAKSANAKAN PADA 2010.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
TopOfBlogs