Sunday, April 24, 2011

Perairan Tawau-Sebatek, sering dijadikan laluan penyeluduip



Kedudukan Sabah yang terletak hampir dengan sempadan maritim dan darat Indonesia dan Filipina, seringkali dieksploitasi dan diambil kesempatan oleh penyeludup untuk membawa masuk atau keluar barangan terlarang, tanpa mengikut saluran sah.

Sudah seringkali kita mendengar di mana pihak berkuasa Malaysia termasuk Pasukan Gerakan Marin, Polis dan Agensi Penguat-kuasaan Maritim Malaysia, APMM menumpaskan percubaan menyeludup masuk atau keluar barangan dari Tawau ke negara jiran.

Terbaru, APMM cawangan Tawau berjaya melumpuhkan percubaan membawa masuk kayu bergergaji dari negara jiran ke Sabah, menerusi kaedah tidak sah.

Nilai rampasan RM320,000.










Menurut siaran media APMM Tawau, operasi terbaru pada 14 April 2011 dilancarkan hasil maklumat orang awam.

Satu pemeriksaan telah dilakukan oleh bot ronda APMM sekitar jam 2.00 petang dan menahan dua buah bot Jongkong yang sedang bertambat di Jeti Sungai Tawau dalam keadaan yang mencurigakan.

2 juragan dan 6 orang awak-awak warganegara Indonesia berumur lingkungan 20-an ke 60-an gagal mempamerkan permit masuk yang sah.

Pemeriksaan lanjut mendapati, kedua-dua Bot Jongkong tersebut dipercayai berasal dari Kalimantan, Indonesia yang ingin memunggah muatan kayu bergergaji disyaki jenis Kayu Amara (Kayu Malam) tanpa melalui jeti yang telah diwartakan.

Jongkong pertama telah membawa muatan Kayu Amara berjumlah lebih kurang 65 batang manakala Jongkong kedua telah membawa muatan Kayu Amara berjumlah lebih kurang 25 batang dipercayai untuk diseludup masuk.

Kesemua Kayu Amara dan dua buah Bot Jongkong tersebut bernilai lebih kurang RM 320,000.00 telah disita dan akan disiasat di bawah Akta Lembaga Perkayuan Industri Malaysia kerana tidak mempunyai sebarang dokumen sangkutan untuk membawa masuk muatan Kayu Amara tersebut dan Akta Imigresen 1952/63 kerana gagal mempamerkan permit masuk yang sah.

Menurut APMM ini kes pertama melibatkan rampasan kayu bergergaji di Tawau, tahun ini.

Orang ramai yang mempunyai sebarangmaklumat aktiviti penyeludupan di perairan Tawau boleh menghubungi talian Hotline APMM 089-752115.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
TopOfBlogs