Thursday, November 24, 2011

Untuk Malaysia berjaya dalam bolasepak antarabangsa, Ong Kim Swee harus dibawa mempelajari pengalaman Barcelona di Nou Camp



Tidak dinafikan, Ong Kim Swee, jurulatih Harimau Muda, antara jurulatih bolasepak paling menonjol di Asia Tenggara. Dia berjaya membawa Malaysia juara bolasepak Sukan SEA sebanyak 2 kali berturut turut pada 2009 (tewaskan Vietnam 1-0 di final) dan 2011 (tewaskan Indonesia 4-3 menerusi sepakan penalti setelah kedudukan terikat 1-1 di final).

Ong Kim Swee yang pernah bermain bolasepak untuk Sarawak dan Sabah pada Liga Malaysia sekitar 1990-an termasuk membantu Sabah juara Dunhill Liga Malaysia 1996, kini mengetuai misi Malaysia untuk layak ke sukan Olimpik London 2012.

Hanya 2 kali Malaysia layak ke Sukan Olimpik iaitu pada 1972 di Munich, Jerman Barat dan 1980 di Moscow, Soviet Union.

Untuk memperhebatkan lagi dan mengilap ketajaman asuhan Ong Kim Swee ke atas anak buahnya, apa kata kita minta FAM, Persatuan Bolasepak Malaysia untuk membawa Kim Swee mendalamkan ilmu kejurulatihannya di Nou Camp, Barcelona, Sepanyol bersama kelab terhebat sepanjang zaman, Barcelona.


Pep Guardiola, jurulatih Barcelona sekarang, boleh memberikan tunjuk ajar kepada Kim Swee untuk mengangkat martabat dan menjulang imej bolasepak Malaysia di mata dunia.

Barcelona sudah menjuarai kejohanan liga Sepanyol yang dikenali La Liga sebanyak 21 kali dan menang Piala Eropah atau Champions League sebanyak 4 kali termasuk juara 3 kali dalam tempoh 5 tahun iaitu juara pada 2006, 2009 dan 2011.

Selain memiliki barisan pemain hebat, Barcelona berjaya kerana mempunyai jurulatih amat berwibawa dan kelas dunia seperti Frank Rikjard dan Pep Guardiola.





Ini contoh gerakan Barcelona dalam menjaringkan gol hebat. Perhatikan bagaimana pemainnya bergerak dalam kedudukan strategik untuk menerobos pertahanan lawan. Kim Swee boleh belajar daripada aspek ini di Nou Camp. Banyak rahsia bolasepak boleh dicurahkan Barcelona kepada Malaysia. Barcelona adalah "Sifu" manakala Malaysia adalah 'murid".



Ini pula lagi contoh gerakan menarik Barcelona yang menobatkan kelab Catalan itu sebagai kelab bolasepak paling kuat dan paling gagah di dunia.



Ayuh FAM, apa tunggu lagi. Terbangkan segera Ong Kim Swee ke Barcelona untuk kejayaan Malaysia. Pastikan Harimau Malaysia terus mengaummmmm!!!

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
TopOfBlogs