Monday, April 2, 2012

Semporna Sabah terus dimajukan menerusi 2 projek mega dan 1 pelaburan Mega





Semporna yang terletak di Pantai Timur Sabah dikenali dengan keindahan Pulau Sipadan dan Mabul yang diiktiraf antara 2 pulau terindah dunia bagi penggemar aktiviti menyelam.

Namun usaha berterusan dilakukan kerajaan negeri Sabah dan Pusat untuk terus membangunkan Semporna menerusi 3 projek Mega.

Projek dimaksudkan ialah :

1. Jambatan Pulau Bum Bum sepanjang kira kira 1.4 kilometer menghubungkan Pulau Bum Bum dengan tanah Besar Semporna. Untuk rekod, Pulau Bum Bum yang keluasannya menyamai Singapura, mempunyai 40 ribu penduduk, 17 sekolah kebangsaan dan sebuah sekolah menengah berpusat berasrama penuh. Projek ini menelan belanja kira kira RM420 juta.

2. Pembinaan jalanraya 4 lorong dari Balung ke Semporna sejauh 41 kilometer melibatkan peruntukan kira kira 420 juta ringgit. Ketika ini jalan itu hanya ada 2 lorong, digunakan pelabur dan pelancong juga oleh penduduk Semporna untuk perjalanan seharian.

3. Penternakan udang galah menerusi usahasama Yayasan Sabah dan sebuah syarikat makanan segera Amerika Syarikat melibatkan pelaburan RM2 Billion Einggit.

Usahasama itu bakal menlonjakkan lagi ekonomi Semporna dan pantai timur Sabah itu dibangunkan bersama Inno Fisheries, sebuah anak syarikat milik penuh Yayasan Sabah dan Darden Aquafarm, sebuah anak syarikat Darden Incoprorated, pemilik Red Lobster dan rantaian restoran makanan laut Amerika Syarikat,

Projek itu merangkumi kawasan seluas 9,300 hektar di pulau Bohey Dulang, Semporna, dijangka menjana 12,000 peluang pekerjaan apabila beroperasi sepenuhnya menjelang 2020.

Darden Incoportaed berpengkalan di Orlando, Florida, Amerika Syarikat memiliki kira kira 2,000 restoran di Amerika Utara dan Kanada.

Jualan udang galah daripada projek itu dijangka mencecah RM3 bilion menjelang 2025.

Ketika ini Ahli Parlimen Semporna ialah Datuk Seri Mohd Shafie Apdal yang juga Menteri Kemajuan Luar Bandar & Wilayah Malaysia serta Naib Presiden UMNO.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
TopOfBlogs