Monday, January 10, 2011

Anugerah Juara Lagu 20 - kemuncak persaingan 2 bintang juara

Sepanjang penganjuran Anugerah Juara Lagu, AJL ke 20 pada Februari 2006 siaran TV3 merupakan kemuncak kepada persaingan 2 bintang yang amat popular ketika itu iaitu Mawi yang baru saja dinobatkan sebagai Juara Akademi Fantasia musim ke 3. Ketika itu Mawi atau Raja SMS tidak dinafikan artis baru paling popular di planet Malaysia.

Mawi ketika itu amat popular dengan lagu "Aduh Saliha" ciptaan M. Nasir.

Pencabarnya Jaclyn Victor - juara Malaysian Idol 2004 yang amat popular dengan lagu "Gemilang" ciptaan Aubrey Suwito.



Mawi mendendangkan dan mempersembahkan Aduh Saliha dengan penuh semangat azali sepertimana dia kelihatan mendendangkan lagu itu ketika muncul juara Akademi Fantasia seperti video di atas.

Dan hasilnya lagu itu muncul juara kategori Etnik Kreatif / Irama Malaysia. Mawi juga memenangi kategori Persembahan Terbaik untuk lagu Aduh Saliha.



Manakala Jaclyn Victor mendendangkan lagu Gemilang dengan disokong sekumpulan Koir dan kanak kanak. Adakalanya microphone Jaclyn terpaksa dijauhkan daripada bibirnya kerana dikhuatiri sound sistem akan pecah kerana tone rangenya yang tersanggat tinggi.

Akhirnya Jaclyn Victor memenangi kategori Balada.

Namun yang ditunggu tunggu 28 juta penduduk Malaysia ketika itu dan 100 juta lagi penonton di seantero dunia dan galaksi lain, siapakah muncul Juara segala Juara iaitu Juara Lagu AJL ke 20.

Keputusannya = dimenangi Gemilang nyanyian Jaclyn Victor yang sememangnya amat gemilang dan terbilang pada malam berprestij itu.

Kemenangan Jaclyn Victor ke atss Mawi juga dikatakan kemenangan stesen televisyen TV3 ke atas stesen televisyen Astro yang menganjurkan program realiti Akademi Fantasia yang menjadi kegilaan rakyat Malaysia ketika itu.

Syabas TV3.

Apapun selepas diumumkan sebagai juara AJL 20, Jaclyn Victor dengan sporting meminta Mawi untuk menyanyi bersamanya dan Mawi secara sporting melakukannya.



Yezzaaa itulah semangat muzikal Malaysia.



Persaingan hebat antara Jaclyn Victor dan Mawi menyebabkan lagu indah dan klasik "Awan yang terpilu" nyanyian Ning Baizura, ditenggelami. Sedangkan lagu ini juga amat hebat.

AJL 20 juga diingati kerana seorang daripada pengacaranya Amy Mastura diserang demam dan suaranya menjadi serak ala Rockers Joan Jett dan Bonnie Tyler.. Apapun Amy Mastura meneruskan tugasannya dengan cemerlang dan Gemilang.

Tahniah AJl.. Tahniah TV3..

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
TopOfBlogs