Tuesday, March 22, 2011

Hassan Sani... Permata Bolasepak Malaysia

Hassan Sani berasal dari Labuan dekat Sabah adalah antara lagenda bolasepak negara.

Beliau sehingga kini masih aktif bermain bolasepak dan sering dilihat di padang bolasepak di Labuan, memperagakan skil dan kemahirannya yang digeruni di Asia pada 1970an dan 1980an.


Hassan Sani (kiri) ketika zaman mudanya, selain berbakat besar, dia juga pemain yang segak, kacak, tampan dan hensom dan mempunyai ramai peminat wanita seperti lagenda bolasepak British, George Best.



Hassan Sani (kiri) bersama 3 lagenda bolasepak negara Soh Chin Aun @ Tauke (2 dari kiri), James Wong atau King James dan Santokh Singh.



Inilah gambar terbaru Hassan Sani di abad ke 21... masih tampak muda dan hensom kan??



Lagi 4 lagenda bolasepak negara duduk bersama dari kiri Soh Chin Aun, Santokh Singh, James Wong dan Hassan Sani



Selain memiliki larian amat pantas dan kemahiran mengelecek sehingga 5 pertahanan lawan, tendangan padu kaki kiri adalah antara aset dan senjata utama Hassan Sani yang menjulangnya antara pemain sayap kiri atau left wing paling di geruni di Asia ketika zaman kegemilangannya suatu ketika dulu.



Aksi Hassan Sani ketika menentang Manchester United di Malaysia dalam satu perlawanan persahabatan.


Hassan Sani dilahirkan di Labuan pada 12 Mac 1958.

Beliau memulakan karier bola sepaknya pada tahun 1974 bersama pasukan belia / remaja Sabah FA sehinggalah 1976 dan mula mewakili skuad senior Sabah pada 1977 hingga 1984.

Di peringkat kebangsaan, Hassan Sani mula menyarung jersi kebangsaan pada 1978 hingga 1986.

Hassan Sani merupakan antara penyerang terbaik yang pernah dilahirkan pasukan negeri dibawah bayu itu selain James Wong serta rakan seangkatannya termasuk Razali Zinin, Peter Rajah, Richard Barnes, Karti Tukimin, Alinjiran Nulantan, Justin Ganai dan ramai lagi.

Kelincahannya beraksi dalam kancah Liga Malaysia mendatangkan gerun kepada pasukan lawan termasuk kepada pertahanan terkenal ketika itu seperti Soh Chin Aun, Santokh Singh, Khalid Ali dan ramai lagi.

Tambahan pula keserasiannya bersama James Wong yang juga penyerang kebangsaan menghasilkan banyak kejayaan hinggakan gandingan Hassan-James dikenal sebagai penyerang kembar selepas era Mokhtar Dahari dan Isa Bakar.

Pada tahun 1979, Hassan membantu Sabah untuk menjadi naib juara Liga Malaysia 1979 dan paling menarik Sabah menjadi pasukan yang paling banyak menjaringkan gol dalam Liga Malaysia ketika itu dengan 49 gol.

Ketika itu, perlawanan Sabah diadakan di stadium Likas yang belum mempunyai kemudahan lampu limpah, sekaligus perlawanan terpaksa diadakan jam 4.30 petang di bawah panas terik sinar matahari.

Namun itu tidak menghalang puluhan ribu penonton berasak asak ke stadium Likas untuk menyaksikan wira mereka membenam lawan termasuk pasukan terkuat ketika itu iaitu Selangor.

Ramai yang tidak dapat masuk ke Stadium dan juga peminat setia Sabah di kampung ulu dan terpencil, pasti mendengar radio secara beramai ramai untuk mendengar juruhebah terkenal RTM Sabah ketika itu, Allahyarham Ismail Mohd Tahir yang sering menjadi pengulas sebelum digantikan Jali Jambolt dan Awang Shaari Haji Ramli.

Hassan mewakili Malaysia buat pertama kali ketika kejohanan Piala Presiden di Seoul, Korea Selatan. Ketika itu, dia masih menjadi pemain simpanan dan idolanya allahyarham Mokhtar Dahari bergandingan bersama Isa Bakar.



Kemuncak karier Hassan Sani bersama pasukan kebangsaan Malaysia atau Harimau Malaysia ialah ketika kelayakan Sukan Olimpik 1980 apabila membantu skuad kebangsaan layak beraksi di Sukan Olimpik, menewaskan Korea Selatan 2-1 di Stadium Merdeka.

Ketika itu Korea Selatan bukan tandingan Malaysia, dan sering kalah di tangan Malaysia sebelum mereka semakin maju dan layak ke Piala Dunia sebanyak 7 kali berturut turut pada 1986, 1990, 1994, 1998, 2002, 2006 dan 2010.

Apapun, detik manis malam itu tercipta apabila tendangan percuma Korea Selatan berjaya dipintas Khalid Ali yang menghantar bola kepada Hassan.

Hassan yang digelar lipas kudung membuat larian pantas menewaskan 3 pertahanan Korea Selatan dan terus membuat hantaran kepada James Wong.

James Wong pula sempat mengelecek seorang pertahanan Korea Selatan sebelum merembat padu dengan kaki kanannya untuk menghasilkan gol kemenangan Malaysia ke Korea Selatan dengan jaringan 2-1.

Sekaligus Malaysia layak ke sukan Olimpik Moscow 1980, kali kedua dan terakhir selepas kali pertama layak ke sukan Olimpik Munich 1972.

Namun sayang seribu kali sayang, Malaysia dan negara lain diterajui Amerika Syarikat telah memboikot sukan Olimpik Moscow kerana memprotes pencerobohan Soviet Union ke atas Afghanistan.

Akibatnya, Malaysia tidak beraksi di Sukan Olimpik dan Hassan Sani serta pemain lain termasuk James Wong, Jamal Nasir, Soh Chin Aun, Santokh Singh pastinya amat kecewa dengan keputusan itu kerana politik dikaitkan dengan sukan.

Apapun gol James Wong hasil sumbangan bergeliga Hassan Sani pada satu malam penuh keramat pada tahun 1980 itu menjadi gol terbaik Malaysia sehingga kini.

Gol itu juga menjadi ikon iklan "Semangat Bola" oleh Maxis sempena menaikkan semangat bola di kalangan penduduk Malaysia untuk kejohanan Piala Dunia 2010.

Syabas Hassan Sani... jasamu sentiasa dikenang.. All the Best Sir.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
TopOfBlogs