Tuesday, September 20, 2011

Barisan Nasional Sabah tubuh 4 Jawatankuasa, 20 Sept 2011

Barisan Nasional, BN Sabah mewujudkan EMPAT jawatankuasa untuk memperkuatkan perpaduan dan kerjasama di kalangan parti komponen BN negeri itu.


Setiausaha BN Sabah, Datuk Abdul Rahman Dahlan dalam satu kenyataan hari ini, Selasa 20 September 2011 berkata EMPAT jawatankuasa itu ialah :



Jawatankuasa mengenai hal ehwal tanah dipengerusikan Ketua Menteri Datuk Seri Musa Aman.



Jawatankuasa mengenai pendatang tanpa izin dipengerusikan Timbalan Ketua Menteri Tan Sri Joseph Pairin Kitingan.



Jawatankuasa perlantikan jawatan politik dipengerusikan Speaker Dewan Undangan Negeri Sabah, Datuk Seri Salleh Said Keruak.



Serta Jawatankuasa anugerah pingat dipengerusikan Datuk Abdul Rahman Dahlan sendiri.

Setiap jawatankuasa dianggotai 2 wakil dari setiap komponen BN Sabah.

Parti komponen BN Sabah terdiri UMNO, MCA, MIC, Gerakan, Parti Bersatu Sabah (PBS), Parti Bersatu Rakyat Sabah (PBRS), Parti Pertubuhan Kebangsaan Nunuk Ragang Kadazan-Dusun-Murut Bersatu atau UPKO DAN Parti Liberal Demoratik, LDP.

Menurut Datuk Abdul Rahman Dahlan, Ketua Menteri Datuk Seri Musa Aman telahpun mengarahkan semua jawatankuasa itu bermesyuarat segera supaya setiap maklumbalas dibentangkan pada mesyuarat BN Sabah akan datang untuk tindakan lanjut.

Penubuhan jawatankuasa itu menunjukkan BN amat komited untuk berkhidmat kepada rakyat dan membangunkan negeri bagi mencapai status negara maju menjelang 2020.



Untuk rekod, 4 isu dalam jawatankuasa itu yang mencakupi Jawatankuasa mengenai Tanah, Pendatang Tanpa Izin, Perlantikan Jawatan politik dan Anugerah Pingat, seringkali menjadi isu utama yang diperdebatkan di Sabah.

Isu Tanah milik penduduk kampung yang menjadi warisan sejak sekian lama tetapi tiba tiba dirampas syarikat milik orang bukan Bumiputra ataupun syarikat milik orang luar, sudah seringkali dilaporkan di media.

Antaranya berlaku di Beluran, Pitas, Beluran, Tangkarason, Paitan dan kawasan pedalaman Sabah yang lain.

Semoga penubuhan 4 jawatankuasa itu menepati penubuhannya, umpama moto Rakyat didahulukan, pencapaian diutamakan.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
TopOfBlogs