Monday, December 26, 2011

Kementerian Pelajaran dirayu berikan peluang baki Guru Sandaran Tidak Terlatih, GSTT di Sabah ke IPTA/IPG






Exco Pemuda UMNO Malaysia merangkap Ketua Pemuda UMNO Tenom, Sabah, Jamawi Jaafar merayu Kementerian Pelajaran Malaysia agar memberikan peluang kepada baki GSTT di Sabah untuk melanjutkan pengajian ke Institusi Pengajian Tinggi Awam dan Institusi Pengajian Guru.

Dari 578 orang Guru-guru Sandaran Tidak Terlatih (GSTT) di Sabah yang diperjuangan oleh Pergerakan Pemuda Umno agar kontrak mereka disambung untuk terus berkhidmat sebagai GSTT di negeri ini, hanya 185 sahaja yang mendapat tawaran untuk mengikuti kursus KPLI.

Selebihnya sebanyak 345 tidak mendapat tawaran tersebut dimana sebahagiannya berkhidmat kurang dari 2 tahun salah satu syarat Kementerian Pelajaran untuk menyambung kontrak atau menyerapakan mereka ke kursus KPLI sementara ada yang sudah berkhidmat di sektor yang lain

Exco Pergerakan Pemuda Umno Malaysia Jamawi Jaafar berkata, Pemuda Umno Tenom yang telah berusaha memperjuangkan nasib GSTT di Sabah sebelum ini berharap guru-guru yang masih belum menerima tawaran tersebut dan layak dari segi syarat yang ditetapkan Kementerian pelajaran wajar memberikan peluang serta keutamaan kepada mereka berdasarkan pengalaman dan minat mereka dalam bidang perguruan.

“ Kita berharap baki yang ada dan belum mendapat tawaran pihak Kementerian Pelajaran wajar memberikan pertimbangan , ini kerana masih terdapat keperluan bagi mengisi kekurangan guru khususnya di kawasan luar Bandar di negeri ini” katanya ketika ditemui disini selepas mengadakan perjumpaan dengan masyarakat Tionghua di Pejabat pergerakan Pemuda Umno Tenom.

Menurut Jamawi walaupun ada di kalangan guru guru yang tidak mencukupi syarat 2 tahun mengajar namun sebilangan mereka berpengalaman dimana sebelum berkhidmat sebagai GSTT ada dikalangan mereka menjadi guru penganti dan pernah berkhidmat di sekolah sekolah swasta di Sabah.

Tambah Jamawi bagi menangani isu mereka yang layak dan masih belum menerima tawaran ini, Pergerakan Pemuda Umno Tenom telah pun menghantar suart rayuan resmi berserta dengan senarai GSTT yang terlibat yang masih menunggu tawaran kepada pihak berkenaan.

Selain dari itu Jamawi juga berharap isu penempatan graduan pendidikan UPSI/IPTA dan UNIRAZAK juga seharusnya dapat diselesaikan seberapa segera agar nasib anak anak muda ini dapat di bela dan mampu menyumbang untuk memperkasakan mutu pendidikan Negara

Dalam pada itu Pemuda Umno Tenom juga berharap sekiranya penempatan belum dapat dilaksanakan untuk kursus KPLI untuk sesi pengambilan Januari 2011 untuk baki sebanyak 345 GSTT yang belum menerima sebarang tawaran itu, kementerian diharap dapat mempertimbangan untuk di sambung kontrak mereka untuk berkhidmat secara kontrak 'contract of service' selama setahun agar mereka cukup syarat untuk memasuki KPLI pada pengambilan akan datang.

Teks : Jaafar Abdul Wahid

Saya sendiri amat setuju dengan pandangan ini kerana GSTT ini amat rajin dan sanggup berkhidmat di pedalaman di kawasan yang tiada kemudahan asas. Berilah mereka peluang.

Kepada Timbalan Perdana Menteri merangkap Menteri Pelajaran, dengarlah rintihan dan rayuan ini. Terima kasih.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
TopOfBlogs