Tuesday, December 27, 2011

Ketua Puteri UMNO, Datuk Rosnah Abdul Rashid Shirlin kecam tindakan segelintir mahasiswa turunkan bendera Perdana Menteri di PWTC



KENYATAAN AKHBAR YB DATUK ROSNAH ABD RASHID SHIRLIN, KETUA PERGERAKAN PUTERI UMNO MALAYSIA MERANGKAP TIMBALAN MENTERI KESIHATAN MALAYSIA MENGENAI ISU BEBAS, 19 Disember 2011.

Pergerakan Puteri UMNO kecewa dan mengecam tindakan kurang ajar, biadap dan tidak menghormati orang lain oleh sekelompok mahasiswa yang menurunkan bendera Datuk Seri Najib Tun Razak di Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC) kelmarin.

Tindakan kumpulan mahasiswa yang berhimpun di PWTC kononnya kerana menuntut pemansuhan Akta Universiti dan Kolej Universiti (AUKU) dan Akta Institusi Pendidikan Tinggi Swasta itu juga amat beremosi dan terbukti sangat tidak matang 

Biar pun mereka yang terlibat dana  Himpunan BEBAS itu tidak ramai namun ia cukup untuk mengambar imej buruk mahasiswa secara keseluruhannya. 

Pergerakan Puteri UMNO dan semua pihak  menghormati hak mahasiswa bersuara dan kerajaan sentiasa memberi ruang kepada mereka  untuk menyatakan pendapat, pandangan dan apa juga idea menggunakan saluran yang betul seperti konvensyen, dialog, debat terbuka, forum dan seminar.

Malah mereka juga dibenarkan berhimpun secara aman untuk menyerahkan memorandum, namun tindakan menurunkan bendera semata-mata mahu menunjukkan bantahan terhadap AUKU tidak sepatutnya dilakukan oleh mahasiswa kerana ia tidak rasional dan tidak bertamadun. 

Puteri UMNO juga telah melihat senarai tuntutan BEBAS dan mendapati ia kurang berasas antaranya kerana: 


1. Memansuhkan sepenuhnya AUKU, Akta 174 dan Akta 555. 

Tuntutan ini sama seperti menutup terus Kementerian Pengajian Tinggi.  Saya bersetuju pindaan pada Seksyen 15 dan ia adalah lambang keterbukaan kerajaan dalam memperkasa suara mahasiswa.
 
 
2. Bebaskan Ilmuwan Berakademik.

Adakah selama ini Ilmuwan kita tidak bebas berakademik? Menyatakan pandangan dan pendirian politik atas topi parti bukan kebebasan berakademik tulen. Saya percaya isu ini timbul akibat sentimen terhadap kes Prof Aziz Bari di UIA dan halangan pembentangan buku Datuk Saifudin Abdullah (buku berjudul Kalau Saya Mahasiswa) dan ini dijadikan modal untuk menghentam kerajaan tanpa asas. 


3. Bebaskan Mahasiswa Bersuara

Kebebasan bersuara yang bagaimana lagi yang mereka mahukan? Datuk Seri Najib Tun Razak  telah membuka ruang seluasnya untuk mendengar suara mahasiswa melalui pelbagai pendekatan. Kenapa tidak menggunakan saluran disediakan? 


4. Bebaskan Mahasiswa Mengurus Pilihanraya Kampus.

Mahasiswa sendiri tidak bersifat berkecuali seandainya mereka diberi tanggungjawab ini dan akan terdedah kepada pelbagai agenda yang tidak bersesuaian dengan tujuan asal pilihan raya kampus. Tuntutan untuk menggunakan SPR dalam mengurus pilihan raya kampus juga agak pelik kerana kelompok pro mahasiswa inilah yang menyatakan kononnya SPR tidak telus.


5. Bebaskan Mahasiswa Mengurus Tadbir Persatuan dan Aktiviti

HEP hanya bertindak sebagai pemudah cara dan menyediakan garis panduan yang perlu dipatuhi supaya program dan aktiviti pelajar tidak terpesong dari maksud asal program. Apa yang dikatakan sebagai kebebasan urus tadbir? Persatuan dan aktiviti tidak berdaftar sememangnya akan di halang kerana setiap aktiviti perlu membawa manfaat kepada mahasiswa secara keseluruhan dan bukan sekadar alat pihak tertentu. Tuntutan ini tidak lebih sekadar provokasi dan usaha awal untuk menutup terus HEP sebagai jabatan yang mengawal dan mengurus tadbir aktiviti pelajar. 
 

6. Bebaskan Mahasiswa Berpatisipasi dalam Politik.

Perdana Menteri sendiri bersetuju meminda Seksyen 15 AUKU yang memberi kebenaran kepada mahasiswa untuk menjadi ahli parti politik dan ia sedang diproses. Kebebasan bagaimana lagi mahasiswa mahukan? 


Puteri UMNO percaya, kesemua tuntutan ini hanya bersifat retorik. Bagaimanapun kelompok seperti ini harus dekati sebelum mereka semakin hanyut dalam taktik kotor pembangkang yang hanya memperalat mahasiswa untuk memenuhi keperluan politik mereka yang terdesak.

My Say > Kepada Mahasiswa dan Mahasiswi, ingatlah kecemerlangan akademik yang dikecapi Malaysia sekarang serta juga anda, hasil komitmen dan kerja keras kerajaan Pusat sejak 1957.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
TopOfBlogs