Monday, December 26, 2011

Makan Nasi Daun Pisang beramai ramai, keunikan Krismas di Tenom, Sabah


Inilah keunikan sambutan Krismas di Tenom. Kelihatan penduduk kampung Merais, Tenom makan nasi dan lauk Krismas beralaskan daun pisang secara beramai ramai di Balai Raya kampung terbabit, sekaligus menyerlahkan semangat perpaduan di kalangan masyarakat majmuk di Sabah.



Ketua Pemuda UMNO Tenom merangkap Exco Pemuda UMNO Malaysia, Jamawi Jaafar sama sama meraikan sambutan Krismas 2011 di Kampung Merais, Tenom.



Antara acara menarik sambutan Krismas di Kampung Merais, Tenom yang dihuni masyarakat Murut, 1 daripada kaum etnik di Sabah.







Pendekatan dilakukan Pemuda Umno bahagian Tenom, Sabah dengan mempelbagai program turun padang semasa sambutan perayaan Hari Krismas tahun 2011, dilihat pendekatan yang mampu mempupuk semangat perpaduan antara kaum yang menjadi asas keharmonian negara dalam konteks 1 Malaysia.

Dengan pelbagai pengisian program, Pemuda Umno Tenom diketuai Jamawi Jaafar terus mengatur gerak kerja turun padang bagi bersama masyarakat khususnya mereka yang merayakan sambutan Krismas.

“ Kita mahu semangat perkongsian perayaan ini dimanfaatkan sepenuhnya bagi menjalin hubungan muhibbah antara kaum yang perlu kita lestarikan sebagai warisan yang kekal sepanjang masa” katanya ketika ditemui selepas mengetuai program Pemuda Umno Tenom turun padang melawat beberapa kampung sempena Krismas di Tenom, satu daripada kawasan pedalaman di Sabah.

Antara kampung dilawati ialah Kalibatang Baru, Merias, Kemabong, Bauku, Mangunsip dan Mentimug.

Sepanjang lawatan, rombongan bukan sahaja menyertai program rumah terbuka Krismas yang dianjurkan, malah turut menyertai sukaneka, pertandingan bola sepak dan tarik tali.

Menurut Jamawi, kepelbagaian budaya dan bangsa di Sabah telah menjadi ikon kepada pembinaan satu bangsa yang bersatu padu, sesuai dengan Gagasan 1 Malaysia yang perlu dipertahankan.

“ Ianya perlu terus diperkukuhkan sebagai landasan bagi membawa Malaysia dan rakyatnya menjadi sebuah Negara berjaya dan maju menjelang tahun 2020” katanya.

Adakah Jamawi bakal dicalonkan di Parlimen Tenom atau DUN sekitarnya pada pilihanraya umum ke 13 akan datang? Sama sama kita nantikan.

Teks Asal /Foto - Jaafar Abdul Wahid

Artikel diolah semula oleh Malaysian Hollywood 2.0

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
TopOfBlogs