Thursday, January 19, 2012

Kerajaan BN memang prihatin kepada rakyat Sabah



Selasa lalu, 17 Januari 2012, Timbalan Perdana Menteri YAB Tan Sri Muhyiddin Yassin turun padang ke Semporna, di pantai Timur Sabah untuk program agihan bantuan Rakyat 1 Malaysia atau BR1M selain program pemimpin bersama rakyat dan perjumpaan bersama penjawat awam. Ini lawatan pertama Muhyiddin ke Semporna sejak dilantik Timbalan Perdana Menteri pada 2009.



Dan keceriaan jelas terpancar di wajah pakcik ini setelah menerima RM500 BR1M daripada Muhyiddin sendiri di padang pekan Semporna. Untuk rekod, pakcik ini tidak boleh berjalan dan terpaksa didukung anak lelakinya dan terpaksa menaiki bot dari Pulau Larapan untuk ke Semporna bagi menerima bantuan RM500 ini, pastinya amat bermakna kepada beliau. Ringanlah beban beliau dan murahlah rezeki kepada mereka yang memberikan bantuan ini.






Pada majlis ini, Muhyiddin memberitahu bahawa pemberian BR1M adalah praktikal dan boleh dilaksanakan kerajaan meskipun ada 4 juta penerima dan kosnya kira kira 2 billion ringgit.

Bukan sahaja rakyat menerima BR1M berupa RM500 seorang, malahan pelajar sekolah juga mendapat bantuan RM100 seorang ketika awal musim persekolahan dan pelajar Tingkatan 6 pula menerima baucar pendidikan RM200 seorang.

Subsidi 22 billion ringgit tahunan pula disalurkan kerajaan untuk memastikan rakyat tidak perlu membayar harga tinggi bagi membeli barangan keperluan seharian.

Ini berbeza dengan pembangkang yang menjanjikan bulan dan bintang (atau roket) tetapi mustahil dilaksanakan seperti janji menghapuskan Tol dan Pinjaman Tabung Pendidikan Tinggi Nasional, PTPTN, yang sememangnya dan semestinya tidak praktikal.

Kalau nak hapuskan tol, siapa nak bayar kos 10 billion ringgit yang dibelanjakan syarikat pembina lebuhraya itu? Siapa? Anwar Ibrahim? Lim Kit Siang? Karpal Singh? Azmin Ali? Semestinya bukan dan tidak!!!



Gambar ini menunjukkan wajah ceria dan gembira seramai 37 golongan kurang berkemampuan termasuk warga emas, ibu tunggal dan orang kelainan upaya (O-K-U) menerima sumbangan sempena Tahun Baru Cina di DUN Tanjung Batu dalam kawasan Parlimen Kalabakan, di Sabah.

Sumbangan barangan keperluan asas seperti minyak masak, tepung, gula,
limau mandarin serta 'ang pau' itu disampaikah ADUN Tanjung Batu, Datuk Hamisa Samat di Pusat Khidmat Wakil Rakyat Dun Tanjung Batu, Tawau, baru baru ini.

Menurut Hamisa, sumbangan itu bertujuan meringankan beban kaum
Tionghua sempena Tahun Baru Cina supaya mereka dapat menyambutnya
dalam keadaan gembira dan selesa.

"Diharap sumbangan ini membolehkan mereka membuat persediaan awal
sempena sambutan Tahun baru Cina ini," katanya selepas majlis
penyampaian sumbangan itu.

Nah, inilah keprihatinan kerajaan BN untuk rakyat Sabah.

Untuk rekod, BN Sabah mencatat kejayaan cemerlang apabila menang 59 daripada 60 kerusi DUN Sabah dan 24 daripada 25 kerusi Parlimen pada pilihanraya umum 2004 dan 2008.

Sekaligus digelar Fixed Deposit.

Lantaran tsunami politik di Semenanjung, Anwar Ibrahim dan kroninya terdesak untuk mendambakan sokongan pengundi Sabah dan Sarawak kerana dia kemaruk mahu menjadi Perdana Menteri.

Sebenarnya Anwar Ibrahim ada jalan mudah untuk menjadi Perdana Menteri pada 1993 apabila dia menang perebutan jawatan Timbalan presiden UMNO ketika menentang Timbalan Presiden ketika itu, Allahyarham Tun Ghafar Baba.

Ketika itu Anwar Ibrahim mendapat tendangan penalti dan dia hanya perlu menendang bola ke dalam gawang gol. Namun Anwar Ibrahim memilih untuk menendang bola itu dari kawasannya sendiri dan mengelecek beberapa pertahanan lawan sebelum cuba merembat bola, namun bola itu tersasar, tidak gol.

Anwar tidak cerdik menutup kelemahannya, dituduh seorang gay dan homoseksual sehingga dibenci dan dipecat oleh Tun Mahathir Mohamad. Anwar memilih jalan sukar untuk menjadi PM.

Oleh itu rakyat Sabah, ingatlah, pilihlah permata, bukannya kaca, negara bukan sahaja bakal bengkrap apabila ditadbir Anwar kerana dulu dia selaku Menteri Kewangan Malaysia mahu meminjam daripada Tabung Matawang Antarabangsa, IMF ketika dunia dilanda krisis ekonomi dan kegawatan kewangan global.

Indonesia meminjam dari IMF dan huru hara berlaku, rusuhan berlaku, bunuh membunuh berlaku dan Suahrto dipaksa letak jawatan sebagai Presiden.

Thailand juga begitu, porak peranda.

Nasib baik Malaysia dan Tun Mahathir tidak mengikut telunjuk dan cadangan Anwar untuk pinjam dari IMF, jika tidak binasa kita.

Orang macam ini kah yang kita mahu untuk mentadbir Malaysia?

Jawapannya tidak, sama sekali tidak.....

2 comments:

Anonymous said...

Sabah remains fixed deposit..., I think that Sabahan won't be that fool in the next GE.

Malaysian Hollywood 2.0 said...

Thanks for the comment... let us wait and see... Adiosss

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
TopOfBlogs