Sunday, January 29, 2012

AWAN NANO ciptaan M. Nasir menepati ramalan, muncul Juara Anugerah Juara Lagu ke 26,












Sudah dijangka sifu M. Nasir juara Lagu pada Anugerah Juara Lagu ke 26 sebentar tadi pada Ahad, 29 Januari 2012.

Lagu ciptaannya AWAN NANO dan lirik oleh Buddhi Hekayat, dinyanyikan Juara Akademi Fantasia Musim ke 7, Hafiz, muncul juara Lagu sekaligus menggondol hadiah wang tunai RM35,000.

Hafiz juga menang kategori vokal terbaik, membawa pulang wang tunai RM10,000. Pakaian Hafiz juga menarik perhatian kerana amat simple, hanya berT-Shirt dan track-suit, sesuai dengan tema lagu ini mengenai anak yang bertengkar dengan ayahnya lalu insaf dan kembali berdamai dengan "ayahnya" yang menunggu di bawah pentas!!

Sebelum ni M. Nasir sudah 3 kali menang juara lagu pada 1994 menerusi lagu 'Tanya Sama itu Hud Hud', Ghazal untuk Rabiah - duet bersama Jamal Abdillah pada 1997 dan Andalusia pada 1999. Lagu lagu itu juga semuanya dicipta M. Nasir.

Tahniah M. Nasir dan Hafiz dan Buddhi Hekayat.






Tempat kedua pula dimenangi lagu Beribu Sesalan ciptaan Kevin Chin dan lirik oleh Tinta, nyanyian 3 suara Ning Baizura, Jaclyn Victor, Shila Amzah, meraih hadiah wang tunai RM15,000.00






Manakala tempat ketiga lagu KARMA nyanyian Faizal Tahir dan ciptaan/lirik Audi Mok dan Faizal Tahir untuk hadiah wang tunai RM12,000.00. Gimik Faizal Tahir bermain piano ketika piano sedang terbakar mengegarkan Malaysia!!







Malam penuh gemilang untuk menobatkan Juara segala Juara bagi industri muzik tanah air di Malaysia berlangsung jam 9 malam, Ahad 29 Januari 2012 di stadium Putra, Bukit Jalil.

Antara persembahan menarik perhatian :

FAIZAL TAHIR dengan lagu KARMA.

Gimik : Faizal Tahir sentiasa terkenal dengan gimik hebatnya umpama dirasuk semangat Lagu, pada setiap penats final AJL yang menobatkannya selaku pemenang terbaik. Dan malam ini, Faizal Tahir sekali lagi mengamamkan penonton Malaysia dengan gimik bermain piano dalam keadaan piano itu sedang TERBAKAR!!! Wahh Hebat Sungguh. Kali ini juga Faizal Tahir tidak memakai cermin mata hitam!!!

HAFIZ ketika menyanyikan lagu AWAN NANO.

Gimik : Sebelum memulakan nyanyian. ada klip video pendek dimana Hafiz bertengkar dengan bapanya. Selepas itu Hafiz menyanyikan lagu agung karya M. Nasir berjodol AWAN NANO dengan gaya tersendiri, diselubungi kepulan asap sambil memakai pakaian paling simple pernah dikenakan mana mana penyanyi di pentas final AJL iaitu T-Shirt yang simple dan track suit yang sebelah kanannya ditarik ke atas. Selepas lagu AWAN NANO berakhir, Hafiz terus melompat dari pentas dan turun berlari ke arah seorang lelaki warga emas yang duduk di bawah pentas, sambil memeluk dan menjerit "MAAFKAN DAKU AYAH"!!!

Malam AJK 26 dimulakan dengan persembahan 2 Raja dan 1 Ratu iaitu Raja Pop, Jamal Abdillah dengan lagu Senandung Semalam, Raja Rock, Awie dengan lagu Bujang Senang dan Ratu Jazz, Sheila Majid dengan lagu Warna.

Dan diakhiri dengan rangkaian lagu tribute kenangan untuk penghibur terbaik ASIA, Allahyarham Sudirman Hj Arshad dinyanyikan oleh Azlan dan Black. Antara lagu dinyanyikan Chow Kit Road dan Salam Terakhir.

Berikut senarai penuh 12 Lagu yang bertanding dalam final Anugerah Juara Lagu, AJL ke 26 siaran dan terbitan TV3 di Stadium Putra, Bukit Jalil pada Ahad 29 Januari 2012, mulai 9 malam.



Sungai Lui - Aizat Amdan (lagu ni melodinya OK, namun tak sampai ke tahap boleh juara AJL)

Awan Nano - Hafiz (LAgu yang amat meruntun perasaan, kali pertama dengar lagu ni pun saya dah rasa dan percaya, ini antara lagu teragung yang pernah dicipta M. Nasir)



Kisah Hati - Alyah (Lagu yang amat hebat, direkodkan di Malaysia dan mastering albumnya di Australia. Alyah menang persembahan terbaik lagu ini selepas gimik clown dan Alyah menyanyi di mini pentas yang berpusing)



Kalau Berpacaran - Shohaimi Mior Hassan/Ana Raffali/Altimet (lagu ini catchy, namun terlalu simple untuk dinobatkan juara Lagu) Namun mesejnya amat baik, kalau berpacaran tidak boleh pegang pegang, nanti bahaya!!


Beribu Sesalan - Ning Baizura/Jaclyn Victor/Shila Amzah (sudah lama kita tak dengar lagu semerdu ini, layak mendapat tempat ke 2 AJL 26)



Wanita Seluruh Dunia - Projek Pistol (boleh tahan, namun tahniah ke final)

Dan saya rasa vokal penyanyi Project Pistol lebih kurang sama dengan vokal kumpulan dari UK, Right Said Fred yang popular suatu ketika dulu dengan lagu I'm too sexy.



Karma - Faizal Tahir (lagu hebat, kelas gitu, memang layak tempat ke 3)



Kekanda Adinda - Atilia & Monoloque (lagu ni terlalu simple, tak boleh juara) Namun saya amat menyukai penyanyi wanita ini, Atilia kerana bagi saya dia amat cute!!



Gadis Semasa - Yuna (hebat namun tidak sehebat Awan Nano, try again Yuna)



Penakut - Yuna (vokal Yuna hebat, lagu juga hebat, namun tewas juga, why?)




Sedetik Lebih - Jaclyn Victor (vokalnya amat mantap, namun tewas juga. Penyanyi asal lagu ini ialah Anuar Zain, namun entah mengapa Anuar Zain menyerahkan tugas menyanyi lagu itu kepada Jaclyn Victor) Namun ada juga buah tangan untuk pencipta lagu ini iaitu Edry Abdul Halim (adik beradik KRU) apabila lagu ini dinobatkan juara lagu paling banyak didownload, muat turun sebagai nada dering.



Cinta Muka Buku - Najwa Latif (percubaan baik dari remaja 16 tahun ini, lagu ini amat catchy dan popular di kalangan remaja di seluruh Malaysia, masa depan yang amat cerah untuk Najwa Latif kerana dia bisa dan mampu mencipta lagu yang sangat popular ini. Esok jangan lupa ke sekolah ya Najwa)


Lirik Lagu Awan Nano – Hafiz AF7
Ciptaan : M. Nasir
Lirik : Buddhi Hekayat

Lihat ke arah sana
Serakan warna dan berarakan
Awan
Pabila terik panas
Segera hadirnya memayungi diri

Pabila kau dahaga
Sesegera turun hujan melimpahkan kasihnya
Pabila kau katakan
Akulah awan itu yang kau mahu

Begitulah awan nano
Setia melindungi diri
Tika panas mencuba menggores pipi
Dan bibirmu

Begitulah awan nano
Sering saja tak terduga hadir
Dan tak akan tercapai jejarimu

Kasihnya
Kasih tiada banding
Setia tiada tara
Bagaimanapun jua

Awan kekasih sebenarmu sayang
Walaupun tak akan tercapai jejarimu

Lihat diriku ini
Yang sesekali pernah kau bagaikan awan
Sehingga tak mungkin terlupa
Berikan belas sedari dulu

Sehingga tak mungkin termampu saksi
Setitis pun air matamu kasihku
Sehingga kau katakan
Akulah awan itu yang kau rindu

Akulah awanmu yang sedia
Melindungi dirimu tika panas mencuba menggores pipi
Dan bibirmu

Akulah awanmu yang sering kau rindu
Dan tak terduga hadirmu walau tak tercapai jejarimu

Kasihku
Kasih tiada banding setia tiada tara
Bagaimanapun jua
Aku pelindung dirimu sayang
Walaupun tak akan tercapai jejarimu

Begitulah awan nano
Setia melindungi diri tika panas mencuba menggores pipi
Dan bibirmu

Begitulah awan nano
Sering saja tak terduga hadir
Dan tak akan tercapai jejarimu

Kasihku
Kasih tiada banding setia tiada tara
Bagaimanapun jua
Aku pelindung dirimu sayang
Walaupun tak akan tercapai jejarimu

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
TopOfBlogs