Friday, October 28, 2011

152 Graduan pendidikan Universiti Tun Razak di Sabah, masih menunggu tawaran menjadi Guru


JAMAWI JAAFAR KETUA PERGERAKAN PEMUDA UMNO BAHAGIAN TENOM

Tarikh: 28 Oktober 2011

Seramai 152 orang graduan pendidikan di Sabah yang telah menamatkan pengajian mereka di Unversiti Tun Abdul Razak (UNIRAZAK) dalam jurusan pendidikan masih belum menerima tawaran untuk ditempatkan di mana mana sekolah di negeri itu.

Mendedahkan perkara ini Ketua Pergerakan Pemuda Umno Bahagian Tenom Jamawi Jaafar berkata, baru-baru ini beliau telah ditemui oleh beberapa orang lepasan dari Institusi tersebut yang berharap isu tersebut dapat disampaikan kepada pihak yang berkenaan.

Menurut Jamawi, Guru berkenaan telahpun menerima ijazah mereka pada tahun 2009, 2010 dan tahun ini 2011.

Namun sehingga kini mereka belum menerima sebarang tawaran untuk berkhidmat sebagai pendidik dimana–mana sekolah di Sabah.

Sehubungan dengan itu Jamawi yang juga Exco Pergerakan Pemuda Umno Malaysia meminta kerajaan khususnya Kementerian Pelajaran Malaysia agar bertindak segera.

Ia bagi membolehkan graduan lepasan UNIRAZAK ini diberikan peluang untuk berkhidmat sebagai Guru.

“ Dengan ilmu yang mereka ada khususnya dalam bidang pendidikan semasa belajar di unversiti ,kita merasa rugi jika ianya tidak dapat dimanafaatkan dan dicurahkan kepada anak bangsa di negeri ini” katanya.

Menuurut Jamawi hasil pertemuannya dengan Setiausaha Sulit Menteri Pelajaran dan Pegawai Khas Menteri (Bahagian Guru) baru baru ini di Putra Jaya , beliau dimaklumkan kementerian Pelajaran hanya mengambil dan menempatkan guru guru terhad kepada graduan keluaran Institusi Pendidikan Guru, IPG dan Institusi Pendidikan Tinggi Awam, IPTA sahaja.

Sehubungan dengan itu katanya Pergerakan Pemuda Umno bahagian Tenom mendesak agar guru guru yang dikeluarkan oleh IPTS seperti UNIRAZAK diberikan peluang untuk mengajar di sekolah sekolah terutamanya diluar Bandar bagi menampung kekurangan yang sedia ada.

“ Kebanyakan mereka yang terlibat ini menjadi sandaran ibubapa mereka, yang sudah tentu mereka agak kecewa bila anak-anak mereka gagal mendapat pekerjaan yang menjadi sandaran untuk membela nasib dan masa depan keluarga mereka” tambah Jamawi.

Tegas Jamawi sekiranya kelonggaran tidak dapat diberikan, Pergerakan Pemuda Umno mahu pengurusan unversiti dan Kementerian Pengajian Tinggi menggugurkan kursus pendidikan di IPTS terbabit agar anak-anak muda dan pelajar tidak menjadi mangsa kepada situasi berkenaan.

Jamawi turut berharap kerajaan dibawah kepimpinan Perdana Menteri Datuk Seri Mohd. Najib Tun Abdul Razak dan Timbalannya Tan Sri Muhyiddin Yassin selaku Menteri Pelajaran dapat membantu mengatasi masalah itu.

Ingatlah, Tanpa Guru, siapalah kita.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
TopOfBlogs