Monday, May 27, 2013

Taumata­whakatangihanga­koauau­o­tamatea­turi­pukakapiki­maunga­horo­nuku­pokai­whenua­kitanatahu Nama paling panjang di dunia... hmmm sampai 85 huruf!!





Inilah sebuah bukit setinggi 305 meter di New Zealand yang dipanggil Taumata­whakatangihanga­koauau­o­tamatea­turi­pukakapiki­maunga­horo­nuku­pokai­whenua­kitanatahu.

Nama amat panjang itu diiktiraf nama terpanjang di sebuah negara berbahasa Inggeris di dunia oleh Guiness boof of world record.

Menurut media nama panjang itu adalah dalam bahasa Māori dan ia terletak di Porangahau, di selatan Hawke's Bay, New Zealand.

Warga New Zealand sendiri merasa rimas menyebut nama sepanjang itu lalu mereka menyingkatkannya kepada Taumata. Jika diteliti perkataan last dalam nama panjang itu ialah Tahu dan tanatahu bermakna Tak Nak Tahu!! Dan ada juga perkataan POKAI!! Hahahaha

"Taumata­whakatangihanga­koauau­o­tamatea­pokai­whenua­ki­tana­tahu" jika dialih bahasa ke bahasa Inggeris bermaksud "The summit where Tamatea, the man with the big knees, the climber of mountains, the land-swallower who travelled about, played his nose flute to his loved one" dan jika dialih bahasa ke Bahasa Malaysia maknanya "Puncak dimana Tamatea, lelaki yang mempunyai lutut besar dan si pendaki gunung dan pemakan tanah, memainkan flute hidung kepada orang yang dicintainya" Hmmm.. macam tak masuk akal kan..

Hehehe.. namun jika anda berkunjung ke New Zealand, pastikan anda berkunjung ke Taumata­whakatangihanga­koauau­o­tamatea­turi­pukakapiki­maunga­horo­nuku­pokai­whenua­kitanatahu.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
TopOfBlogs