Sunday, November 1, 2009

Pandikar bukan sebarang Pendekar!!!

Speaker Dewan Rakyat, Tan Sri Pandikar Amin Haji Mulia berasal dari Kota Belud, Sabah.

Dia pernah menjadi ADUN Tempasuk dan juga pernah memegang jawatan sebagai menteri kabinet Sabah termasuklah potfolio Menteri Belia dan Sukan Sabah.

Di peringkat kerajaan persekutuan, beliau juga pernah dilantik sebagai Menteri di Jabatan Perdana Menteri.

Tan Sri Pandikar Amin juga pernah menjadi presiden parti AKAR, sebuah komponen BN Sabah, sebelum parti itu dibubarkan pada 2001 dan beliau seterusnya menyertai UMNO.

Dikenali dengan perwatakan tegas dan agak bengis, Tan Sri Pandikar Amin tidak dipilih semula mempertahankan jawatan ADUN Tempasuk pada pilihanraya umum 2008 dan digantikan YB Musbah Jamli.

Namun beliau dilantik sebagai Yang Di Pertua Dewan Rakyat atau Speaker Parlimen, anak Sabah pertama memegang jawatan itu sepanjang sejarah Parlimen di Malaysia.

Setelah mengetahui dia dilantik ke jawatan itu, Tan Sri Pandikar melepaskan jawatan sebagai Ketua UMNO Bahagian Marudu kerana beliau mahu menjadi Speaker yang neutral atau berkecuali dengan tidak menganggotai mana mana parti politik.

2 lagi Timbalan Speaker juga berasal dari Malaysia Timur iaitu Datuk Ronald Kiandee yang juga Ahli Parlimen Beluran, Sabah dan Datuk Wan Junaidi Tuanku Jaafar - Ahli Parlimen Santubong, Sarawak.

Video di bawah memperlihatkan ketegasan Tan Sri Pandikar Amin yang mengarahkan Ahli Parlimen Ranau, Datuk Siringan Gubat, keluar dewan setelah menganggunya ketika beliau sedang bercakap mengenai etika ketika di Dewan Rakyat.

Ungkapan ala bahasa pasar "Ngamlah itu Tuan Yang Di Pertua, Ngam" oleh Datuk Siringan Gubat, membawa padah apabila dia diarahkan keluar Dewan oleh Pandikar.

Sebenarnya ketika berucap di majlis rasmi pun Datuk Siringan menggunakan pelat Sabah yang agak tebal.

Antaranya ungkapan "Lambaga pelansungan Sabah" untuk Lembaga Pelancongan Sabah dan "Lambaga tabung gatah" untuk Lembaga Tabung Getah.

Begitu juga "Sios" ketika sebenarnya beliau bermaksud "Cheers"....!!!! Ampat untuk empat, anam untuk enam dan sebagainya.

Apapun Sabah Tatap di Hati ku... Ngam itu dan haussss ni....!!!!!!

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
TopOfBlogs