Tuesday, February 22, 2011

Real Madrid, kelab teragung bolasepak dunia
















Jika ada menyatakan Manchester United (the Red Devils) atau Barcelona atau Independiente, Boca Juniors, Santos, Penarol atau Juventus, Inter Milan dan AC Milan sebagai kelab teragung dunia... anda silap.

Menurut Persekutuan Bolasepak Dunia, FIFA, kelab paling berjaya di abad ke 20, tidak lain dan tidak bukan ialah Real Madrid.

Real Madrid merajai arena bolasepak domestik Sepanyol sejak penubuhannya pada 6 March, 1902 yakni 108 tahun lalu.

Kelab tersohor itu menjuarai La Liga, iaitu liga domestik Sepanyol sebanyak 31 kali.

Real Madrid juga sudah 17 kali menang Piala Spanish "Copa del Rey", 8 kali Spanish Super Cups, 9 kali juara UEFA Champions Leagues, 2 kali juara UEFA Cups, 1 kejuaraan UEFA Supercup, dan 3 juara Intercontinental Cups.

Manakala pencabar terdekatnya di Sepanyol, Barcelona pula hanya menang 20 kali kejuaraan La Liga.

Dalam tempoh 108 tahun di kancah teratas bolasepak Sepanyol, Real Madrid juga tidak pernah diturunkan ke liga divisyen dua, sebaliknya kekal di Liga paling atas iaitu La Liga!!!

Gelanggang keramatnya ialah Santiago Bernabeu, dimana banyak pasukan ternama dunia seperti Barcelona, Inter Milan, AC Milan, Juventus, Liverpool, Manchester United dan banyak lagi, sudah terkulai dan tersungkur layu.



Stadium itu mengambil nama sempena nama Presiden Real Madrid, Santiago Bernabeu yang meninggal dunia pada 2 Julai 1978 ketika Piala Dunia 1978 sedang rancak dilangsungkan di Argentina yang dimenangi tuan rumah Argentina.

Santiago Bernabeu adalah orang yang bertanggung jawab di era paling gemilang Real Madrid apabila menang 5 Piala Eropah berturut turut pada 1956, 1957, 1958, 1959 dan 1960!!!



Tiada pasukan yang boleh berbuat demikian pada zaman ini... mahupun di planet Marikh, Zuhal, Musytari dan Galaxi lain..!!

Pasukan paling kuat Real Madrid pastinya pada era Alfredo D'Stefano (lagenda bolasepak Argentina) dan Ferenc Puskas (lagenda bolasepak Hungary) yang membantu Real Madrid menang 5 Piala Eropah berturut turut pada 1956 hingga 1960.

Kemenangan teragung pada final Piala Eropah 1960 dimana Real Madrid membelasah Eintracht Frankfurt 7-3. 4 gol dijaringkan Ferenc Puskas manakala 3 gol dijaringkan Alfredo D'Stefano.





Bayangkan pasukan sekuat Barcelona pun begitu mudah diratah 4-2 oleh Real Madrid paDA 2005 yang dibarisi striker Ronaldo (3 kali pemain terbaik dunia dan penjaring terbanyak dalam sejarah Piala Dunia dengan 15 gol serta pemenang 2 Piala Dunia pada 1994 dan 2002), Raul (penjaring terbanyak Real Madrid dengan 323 gol) dan Michael Owen (pemain terbaik Eropah 2001).

Manakala midfieldnya diperkuatkan oleh Zidedine Zidane (juga 3 kali pemain terbaik dunia dan menang Piala Dunia sekali bersama Perancis pada 1998), David Beckham (2 kali naib juara pemain terbaik Dunia) dan Luis Figo (Pemain terbaik Dunia 2001 dan pemain terbaik Eropah 2000) dan dibantu attacking leftback dari Brazil, Roberto Carlos (pakar sepakan lencong dan naib juara pemain terbaik dunia 1997)

Barcelona pun menangis beb...

Manchester United pun pernah menangis di tangan Real Madrid apabila tewas 5-6 secara agregate dalam UEFA Champions League musim 2002/2003.



Hidup Real Madrid.!! Selamanya...

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
TopOfBlogs