Monday, May 23, 2011

Adakah tarif elektrik akan naik minggu ini 25 Mei 2011??

Adakah harga barangan dan perkhidmatan di Malaysia akan dinaikkan lagi menerusi satu pengumuman Rabu ini, 25 Mei 2011??

Spekulasi bertiup kencang bahawa kerajaan bakal mengumumkan kenaikan tarif elektrik dan juga aspek lain pada hari itu.

Semuanya kerana kerajaan berhasrat merasionalkan subsidi negara ini yang kini dinikmati rakyat dari pelbagai kaum dan agama tak kira di bandar atau ceruk desa.


Adakah kerajaan turut mengambil kira kebajikan penduduk miskin di pedalaman sebelum mengumumkan kenaikan tarif elektrik akibat pengurangan subsidi itu?? Bagaimana dengan keluarga yang hidupnya cukup makan saja atau kais pagi kais petang???



Adakah harga petrol akan naik lagi??Harga petrol RON95 kini RM1.90 seliter berbanding harga petrol RON97 yang meningkat kepada RM2.90 seliter selepas diapungkan mengikut harga pasaran minyak semasa.



Pada 16 Mei 2011 lalu, Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin, dilaporkan berkata, jumlah subsidi yang ditanggung kerajaan tahun ini akan meningkat sekali ganda berbanding tahun lalu iaitu daripada RM10.3 bilion setahun kepada RM20.58 bilion setahun berikutan kenaikan harga minyak dunia.



Semakin Malaysia maju dan membangun, maka semakin bertambahlah perbelanjaan rakyat dan kerajaan, umumnya akibat kenaikan harga minyak dunia yang menyebabkan hampir keseluruhan harga barangan dan perkhidmatan turut meningkat. Mengapa harga minyak ini sengaja dinaikkan oleh manusia itu sendiri untuk menyusahkan manusia itu sendiri??

Harga Minyak bukannya ditentukan oleh robot, komputer atau makhluk asing dari galaksi lain...

Hari ini, Isnin 23 Mei 2011, media melaporkan kerajaan dijangka mengumumkan langkah rasionalisasi subsidi termasuk penyelarasan harga petroleum minggu ini.

Perkara itu diucapkan Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob yang juga ahli Parlimen Bera, Pahang.

Bagaimanapun, Ismail Sabri, berkata kerajaan akan menyediakan kaedah paling sesuai untuk mengurangkan beban rakyat berikutan kenaikan itu.

Beliau cuba berdiplomasi apabila berkata "Tunggulah (pengumuman) dalam masa seminggu ini...kita akan membuat keputusan sama ada ingin meneruskan subsidi petrol, diesel dan gas memandangkan jumlah subsidi yang ditanggung kerajaan terus meningkat dari RM8 bilion kepada RM18 bilion," katanya ketika mengulas mengenai spekulasi kerajaan akan mengkaji semula harga produk petroleum termasuk petrol RON95.

Ismail Sabri berkata, kerajaan berpandangan wang yang diguna untuk menanggung subsidi sepatutnya dibelanjakan untuk projek yang lebih memberi manfaat kepada rakyat seperti membasmi kemiskinan dan menyediakan perumahan rakyat.

Sebenarnya bagi saya, soal ada wang atau tiada wang bukannya masalah.

Cuba lihat wang kertas yang ada pada kita.. ianya diperbuat daripada kertas campuran bahan kimia dilengkapi ciri keselamatan canggih kan??

Ertinya dan maknanya wang kertas ini boleh dicetak macam kita fotostat.

Kalau Malaysia nak RM100 Billion untuk perbelanjaan rakyat dan kekalkan subsidi, maka suruhlah Bank Negara cetak wang kertas sebanyak RM100 Billion.. Apa masalahnya??

Jika kebimbangannya wujud inflasi, maka sesiapa peniaga yang cuba cuba menaikkan harga barangan dan perkhidmatan dengan sesuka hati, maka tangkaplah mereka dan campakkan mereka ke Benua Artik atau Antartika atau ke Kem Kamunting, Perak.

Jika ini berlaku, maka tiada yang bernai naikkan harga sewenang wenangnya dan tiadalah inflasi.

Sekian.. terima kasih kerana membaca..

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
TopOfBlogs