Saturday, December 20, 2008

Ekonomi merudum, salah siapa?? tindakan disengajakan negara kuasa besar?


Bercakap mengenai ekonomi merudum sekarang, tidakkah kita musykil bahawa senario ini berkemungkinan disumbang tindakan yang disengajakan oleh negara kuasa besar. The current economic recession is a deliberate act by the world super powers.
Ambil contoh Amerika Syarikat dan Eropah, mereka adalah pembeli terbesar apa juga produk termasuk komoditi yang diekspot oleh negara lain di dunia. Jika mereka sengaja tidak mahu membeli produk contohnya minyak kelapa sawit dari Malaysia, maka minyak kelapa sawit itu tidak mendapat permintaan. apabila ia berlaku, maka berlakulah lambakan stok minyak kelapa sawit di negara ini, sekaligus harganya menurun. begitu juga dengan barangan lain seperti besi, kayu balak, minyak dan sebagainya yang juga turun harganya apabila negara kuasa besar sengaja tidak mahu membelinya lagi meskipun kuasa belinya kekal sama seperti sebelum kegawatan ekonomi.
Nah. apabila harganya sudah turun kelak, maka USA dan negara2 lain mempunyai kelebihan untuk membeli apa sahaja barangan pada masa akan datang pada harga murah untuk faedah mereka. Kegawatan ekonomi berlaku bukan kerana ada pihak sengaja membakar 50 % atau USD 100 trillion daripada wang yang sedia ada dalam circulation di dunia. Wang tetap ada, permintaan tetap ada, kuasa beli tetap ada, bilangan penduduk tetap sama,
Cuma tindakan TIDAK MAHU MEMBELI yang sengaja dibuat - menyumbang kepada permasalahan ini. dan ini seterusnya membawa kepada pelbagai kesan domino seperti pemberhentian pekerja, kebankrapan syarikat, harga saham merudum dan petanda ekonomi yang terus negatif. Amerika Syarikat memang hebat!!

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
TopOfBlogs