Saturday, July 30, 2011

Datuk Seri Mohd Najib Razak nafi beri persetujuan projek Gas RM295 billion



Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak pada Jumaat 29 Julai 2011 menafikan memberi persetujuan kepada sebuah syarikat tempatan melaksanakan projek paip gas trans-Asian sepanjang 8,000 kilometer yang menyalurkan bahan api itu dari Mersing, Johor ke tanah besar China.

Malah Perdana Menteri menegaskan pembinaan projek mega yang kosnya dilaporkan mencecah RM295 bilion itu tidak pernah dibincangkan dalam Majlis Ekonomi (EC) yang dipengerusikannya.

“Tidak. Saya tidak tahu menahu mengenai perkara ini (projek paip gas trans-Asian),” katanya kepada pemberita selepas mempengerusikan Mesyuarat Majlis Tertinggi UMNO di Menara Dato Onn di Kuala Lumpur pada Jumaat 29 Julai 2011.

Najib mengulas mengenai dakwaan Ketua Pegawai Eksekutif Panelpoint Sdn Bhd, Che Nordin Ismail kelmarin bahawa pihaknya mendapat ‘mandat bertulis’ daripadanya untuk meneruskan pembinaan fasa pertama projek itu di Selatan Semenanjung.

Syarikat itu yang dikatakan bekerjasama dengan syarikat berpangkalan di Amerika Syarikat, Rochester Foundation dilaporkan akan membentuk konsortium bagi melaksanakan projek jaringan paip gas asli pertama di rantau ini.

Projek terbesar di Malaysia itu menghubungkan paip gas di Mersing dengan kepulauan di utara Indonesia, Ho Chi Minh City dan Hanoi di Vietnam, Hong Kong sebelum disalurkan ke Guangzhou, China.

Ditanya mengenai khabar angin kerajaan akan menswastakan syarikat utiliti negara iaitu Tenaga Nasional Berhad (TNB), Najib berkata kerajaan tidak bercadang untuk berbuat demikian.

Sumber : Berita Harian Online Jumaat 29 Julai 2011

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
TopOfBlogs