Thursday, July 28, 2011

Hanya 14.5 % Ibu menyusukan bayi dengan susu ibu, selebihnya susu formula. Namun peratusan bapa menyusu isteri masing masing pastinya 100%





Namun pada pendapat saya, peratusan bapa yang masih "menyusu" isteri masing masing ialah 101.55%!!!! hehehe

KOTA KINABALU 23 Julai 2011 (Utusan Malaysia)

Kerajaan mensasarkan purata ibu yang memberi susu badan secara ekslusif kepada bayi di negara ini meningkat sekurang-kurangnya 10 peratus menjelang 2016.

Timbalan Menteri Kesihatan, Datuk Rosnah Abdul Rashid Shirlin berkata, sasaran berkenaan mampu dicapai berdasarkan perkembangan semasa serta peranan yang dimainkan pihak swasta dan kerajaan.

"Sudah tentu daripada purata bayi yang disusu ibu secara ekslusif iaitu 14.5 peratus pada 2006 kita ingin melihat supaya jumlah ini dapat dipertingkatkan.
"Cuma kita merayu kepada majikan khususnya dalam sektor swasta supaya memberikan ruang yang kondisif kepada para ibu kerana ibu yang memberikan penyusuan secara ekslusif ini perlu disokong dari segi tempat, masa dan keizinan," katanya.

Beliau berkata demikian pada Majlis Makan Malam Timbalan Menteri Kesihatan Bersama Komuniti Media di Kota Kinabalu pada 23 Julai 2011.

Menurut Rosnah berdasarkan tinjauan Kesihatan dan Mobiliti Kebangsaan menunjukkan purata ibu yang pernah menyusukan bayi meningkat daripada 88.6 peratus pada 1996 kepada 94.7 peratus pada 2006.

"Selain itu purata bayi yang diberi susu ibu dalam tempoh satu jam pertama selepas kelahiran juga telah meningkat daripada 41.4 peratus pada 1996 kepada 63.7 peratus pada 2006," katanya.

Dalam pada itu beliau berkata, semua pihak harus sedar bahawa penyusuan bayi secara ekslusif bukan sahaja memberi kebaikan kepada bayi tetapi juga kepada para ibu.

Katanya, berdasarkan fakta, wanita yang menyusukan bayi kurang berisiko mendapat penyakit kanser berbanding wanita yang tidak menyusukan bayi mereka.

Selain itu katanya, penyusuan bayi juga boleh menjarakkan kehamilan dan mengurangkan risiko masalah pendarahan di kalangan wanita.

Sementara itu beliau memberitahu, minggu penyusuan ibu sedunia yang akan disambut pada minggu pertama bulan depan akan menekankan kepada kepentingan komunikasi dalam usaha menggalakkan penyusuan ibu.

Namun pada pendapat saya, peratusan golongan bapa yang masih "menyusu" isteri masing masing ialah 101.55%!!!! hehehe

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
TopOfBlogs