Monday, November 14, 2011

Kepercayaan Tahyul membawa Perancis juara Piala Dunia 1998









Kadangkala kepercayaan tahyul membawa tuah kepada pasukan Bolasepak.

Pada Piala Dunia 1998, tuan rumah Perancis muncul juara Piala Dunia buat pertama kalinya setelah menewaskan Brazil 3-0 di Final dengan 2 gol dijaringkan Zinedine Zidane dan 1 lagi oleh Emmanuel Petit.

Dalam setiap perlawanan Perancis sejak perlawanan pertama hingga ke final, ada 1 kemestian yang dilakukan oleh pemainnya iaitu ketua Pasukan Perancis akan mencium kepala botak Penjaga Gol Perancis.

Dalam konteks ini, Ketua Pasukan Perancis Laurent Blanc mencium kepala botak Penjaga Gol Perancis, Fabien Barthez setiap kali sebelum perlawanan bermula.

Dan Akhirnya, Perancis menang dan juara Piala Dunia 1998.

Pada pusingan awal dalam 3 perlawanan peringkat kumpulan, Perancis menang kesemuanya dengan membenam Afrika Selatan 3-0, Arab Saudi 4-0 dan Denmark 2-1.

Kemudiannya menewaskan Paraguay 1-0 di pusingan kedua, membenam Italy 4-3 menerusi penentuan sepakan penalti selepas seri 0-0 di suku akhir dan menumpaskan Croatia 2-1 di Separuh Akhir.

Perancis mengecewakan jutaan peminat Brazil di final dengan kemenangan bergaya 3-0, 2 daripadanya menerusi tandukan Zinedine Zidane hasil sepakan sudut di minit ke 27 dan 45 dan 1 lagi gol minit akhir perlawanan oleh Emannuel Petit di minit ke 93.

Jika Malaysia mahu menang perlawanan di peringkat antarabangsa, perlukan kapten Malaysia mencium kepala Penjaga Gol Malaysia??

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
TopOfBlogs