Sunday, November 27, 2011

Nazmi Faiz Mansur, penyerang muda Harimau muda, boleh menjadi sehebat Gerd Muller


Kecil kecil Cili Padi, itulah kehebatan Nazmi Faiz Mansur





Gerd Muller (Der Bomber) penyerang legenda Jerman Barat, penjaring 14 gol dalam 2 Piala Dunia.

Saya menonton perlawanan Malaysia melawan Bahrain pada malam Ahad 27 November 2011 di Stadium Nasional Bukit Jalil yang disiarkan secara langsung di kaca TV.

Perlawanan itu penting untuk kedua dua pasukan untuk merebut tempat ke Sukan Olimpik London 2012.

Kali terakhir Malaysia layak ke Sukan Olimpik adalah pada 1980 di Moscow, Soviet Union, namun Malaysia tidak beraksi kerana memboikot penaklukan USSR ke atas Afghanistan.

Kali pertama Malaysia layak ke Sukan Olimpik adalah di Munich, Jerman Barat pada 1972dimana Malaysia mengharungi 3 perlawanan, menentang tuan rumah Jerman Barat di mana kita tewas 0-3.

Perlawanan kedua di Munich, Malaysia tewaskan Amerika Syarikat 0-3 namun kita tewas teruk 0-6 kepada Maghribi dalam perlawanan terakhir.

Dalam perlawanan Malaysia Bahrain itu, kelibat pemain no.12, Nazmi Faiz Mansur yang baru berusia 17 tahun memang menggamit perhatian.

Ketika rakan rakan sebaya dengannya sibuk mengambil peperiksaan SPM, Nazmi pula sibuk membawa cabaran Malaysia di padang bolasepak dan pengorbanannya itu tidak sia sia dan berbaloi. Nazmi berjaya membantu Malaysia menang pingat Emas bolasepak Sukan SEA 2011 tewaskan Indonesia 4-3 menerusi penentuan sepakan penalti di Jakarta setelah kedudukan perlawanan terikat 1-1 selepas masa tambahan.

Dalam perlawanan menentang Bahrain itu, Nazmi Faiz Mansur menjaringkan antara gol tercantik dalam sejarah Malaysia. Dia mencuri bola dari pertahanan Bahrain sebelum melepaskan rembatan padu menggunakan kaki kiri dari jarak 25 meter menewaskan Penjaga Gol Bahrain.

Ini mengingatkan kita kepada rembatan menakjubkan seumpamanya oleh Allahyarham Mokhtar Dahari dan Dollah Salleh.

Pengulas RTM malam itu, pula menyamakan Nazmi dengan Azizol Abu Haniffah.

Sebenarnya Nazmi sudah berpengalaman beraksi untuk pasukan bawah 15, 16, 17, 18, 19 tahun dan apa saja kelas umur untuk Malaysia dalam perlawanan peringkat antarabangsa di peringkat Asia dibawah kejohanan AFC atau persekutuan Bolasepam Asia.

Biarpun Nazmi menghadapi peperiksaan SPM tahun ini, namun kelibatnya amat diperlukan demi bolasepak negara. Oleh itu FAM dan kementerian Pelajaran bersama sama Lembaga Peperiksaan sudah membuat perancangan supaya Nazmi Faiz Mansur mengambil SPM tahun depan.

Bagi saya, Nazmi Faiz Mansur mempunyai bakat amat besar dan masa depan amat cerah dalam bolasepak, dan jika digilap dan terus digilap, dia boleh menjadi sehebat penyerang legenda Jerman Barat, Gerd Muller aka Der Bomber.

Gerd Muller dan Nazmi Faiz Mansur ketinggian mereka hampir sama. Tidak tinggi tapi memiliki skill menggerunkan.

Seperti juga Gerd Muller, Nazmi Faiz tidak segan silu melepaskan rembatan ke gawang lawan untuk mendapatkan gol dalam apa juga keadaan, apa juga sudut dan apa juga senario.

Perhatikan gol hebat Gerd Muller ini ketika Jerman Barat menewaskan Belanda di final Piala Dunia 1974. Ini gol kedua dan gol kemenangan Jerman Barat tewaskan Belanda 2-1.




Gol keduanya, meskipun badannya sudah terlajak 1 meter ke depan, dia masih mampu mengundur dan melepaskan tendangan padu yang menerjah gol. Semuanya itu dilakukan dalam tempoh 1 saat.

Gerd Muller antara penyerang terbaik pernah dilahirkan Jerman, menjaringkan 68 gol dalam 62 penampilan untuk Jerman Barata. Pele dan Maradona pun tidak mampu menjaringkan lebih banyak gol berbanding penamiplan.

Gerd Muller memegang rekod sebagai penjaring terbanyak sepanjang zaman Piala Dunia dengan 14 gol iaitu 10 gol ketika Piala Dunia 1970 dan 4 gol ketika Piala Dunia 1974.

Rekodnya bertahan 32 tahun sebelum dipecahkan penyerang Brazil, Ronaldo yang menjaringkan 15 gol dalam 3 Piala Dunia.

Gerd Muller juga menjaringkan 365 gol dalam 427 penampilan di Bundesliga, liga Jerman.

Tidak mustahil Nazmi Faiz Mansur menjadi penyerang terhebat pernah dilahirkan Malaysia kelak.

Syabas Nazmi Faiz Mansur.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
TopOfBlogs