Thursday, November 24, 2011

Kesilapan dalam acara penyalaan obor Sukan SEA 2011 Indonesia

Menyalakan obor kejohanan sukan samada Olimpik, Sukan Asia, Sukan Komanwel mahupun Sukan SEA, adalah acara kemuncak bagi sebarang majlis pembukaan rasmi sukan.

Ini kerana ia disaksikan jutaan penonton di seluruh dunia menerusi TV dan laman web.

Sebarang kecacatan dan kecelaan, mengundang malu kepada penganjur selaku Tuan Rumah.

Seolah olah kurang persiapan dan belum layak menjadi Tuan Rumah.

Ini yang berlaku kepada Indonesia selaku hos Sukan SEA 2011.



Acara menyalakan obor kejohanan pada majlis pembukaan di Palembang pada 11.11.11 atau 11 November 2011, jelas tidak mengikut apa yang dikehendaki penganjur.

Ketika larian beberapa atlit yang membawa obor di Stadium, api pada obor sudahpun terpadam!! Bagaimana ini boleh berlaku??

Seakan memadam semangat atlit.

Pemain badminton lagenda Indonesia, Susi Susanti yang ditugaskan menyalakan obor, juga mengecewakan.

Bekas juara Olimpik dan dunia itu mulanya dibawa naik tinggi kira kira 30 meter di Stadium dengan tali sebelum cuba menyalakan obor secara membalingnya ke Obor gergasi.

Namun sayang seribu kali sayang, obor yang dilemparkannya seperti tombak dan lembing, tidak mengena dan jatuh ke tanah. Dan Obor besar itu kelihatan menyala sebelum lembing obor mengenainya.



Jelas kelihatan di video di atas. Salah Siapa? bukan salah Susi Susanti, tapi salah penganjur. Sebagusnya memikirkan kaedah lebih praktikal dan jauh lebih hebat dalam menyalakan obor.

Ucapan pembukaan pada majlis itu juga ada kalanya kedengaran dan ada kalanya tidak.

Adakah isu pengadilan kurang adil dan keracunan makanan atlit di perkampungan sukan pada temasya Sukan SEA 2011 ada kaitan dengan upacara nyalaan obor yang tidak menjadi itu?

Jika Indonesia mahu sukses dalam acara nyalaan obor, perlu belajar dari China, tuan rumah sukan Olimpik 2008 di mana Obor dinyalakan sempurna pada majlis pembukaan pada 08.08.08 atau 8 Ogos 2008.

Videonya dibawah :



Di bawah pula acara nyalaan obor sukan Olimpik Athens 2004. Hebatkan? Tak payah naik tali tinggi tinggi.





Ini pula acara nyalaan obor Sukan Olimpik Sydney 2000 yang disempurnakan atlit 400 meter keturunan Aboriginies Australia, Cathy Freeman. Amat hebat sekali. Ada konsep air dan api!! Cathy seterusnya menang pingat Emas 400 meter wanita pada sukan Olimpik Sydney 2000.

Harap kejadian seperti ini tak berlaku lagi sehingga memalukan penganjur.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
TopOfBlogs