Monday, April 16, 2012

Indonesia 0-10 Bahrain, FIFA Mahu siasat



Indonesia 0-10 Bahrain, FIFA Mahu siasat

Persekutuan Bolasepak Dunia, FIFA tidak senang hati dan mahu menyiasat kekalahan besar Indonesia 0-10 di tangan Bahrain pada saingan kelayakan Piala Dunia 2014.

Bahrain perlu menang lebih 8 gol dalam perlawanan itu dan mereka berjaya melakukannya.

Jaringan 10-0 itu diperolehi setelah Indonesia hanya bermain 10 orang pada awal permainan setelah penjaga golnya dilayangkan kad merah.

Selepas itu Bahrain menjaringkan gol demi gol, 10 kesemuanya.

FIFA mahu menyiasat kerana ini menimbulkan syak wasangka rasuah bolasepak.

Ini kerana Indonesia dikenali antara negara paling rasuah di dunia manakala Bahrain kaya dengan minyak dan boleh membayar jutaan ringgit kepada pemain Indonesia.



Perlawanan yang menimbulkan syak wasangka itu pernah berlaku pada saingan Piala Dunia 1978 di Argentina. Tuan rumah Argentina ketika itu perlu menang besar dengan 6 jaringan ke atas Peru untuk layak ke pusingan seterusnya dan Argentina menang 6-0.

Sekaligus melayakkan Argentina sehingga muncul juara menewaskan Belanda 3-1 di final hasil jaringan Mario Kempes dan rakan rakan.

Kes itu juga menimbulkan syak wasangka kerana Peru dikatakan sengaja mahu kalah 6-0 supaya Argentina layak.

Hmm.. kepada FIFA, siasatlah.

Kita tahu bolasepak Malaysia juga pernah dicemari insiden rasuah yang menyaksikan ramai pemain ternama ditangkap dan diharamkan daripada bermain bolasepak sepanjang hayat.

Mereka termasuk 6 pemain hebat Sabah iaitu penyerang profilik kebangsaan yang pernah menjaringkan 2 gol ketika Malaysia tewas 2-4 kepada England di Stadium Merdeka, pada 1991, Matlan Marjan.

Selain Matlan, 5 lagi pemain Sabah yang digantung sepanjang hayat ialah Charles Tindi, G Raveychandran, Gerald Mojiliu, Matusin Bowie (tiada kaitan saudara dengan penyanyi pop British, David Bowie) dan 1 lagi yang saya tak berapa ingat.

Pemain ternama Malaysia lain yang ditangkap termasuk Azizol Abu Hanifah, Jelani Wilastra dan ramai lagi.

Hmmm sedih juga.

Namun apa sebabnya pemain ini terpaksa menjual perlawanan?

Kita tahu ada pemain yang sampai berbulan bulan tidak dibayar gaji di Malaysia, lantas apa mereka mahu makan? Makan batu dan rumput? Faktor ini juga perlu dilihat FAM dan FIFA. Kadang kadang pemain terpaksa menjual perlawanan untuk meneruskan kehidupan..

Ada yang terpaksa menjual kereta dan rumah dan ada juga yang dihalau keluar dari rumah sewa kerana sudah 5-6 bulan tak mampu bayar sewa kerana majikan iaitu pasukan negeri tidak membayar gaji.

Sama sama kita renungkan.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
TopOfBlogs