Monday, April 30, 2012

Bekalan elektrik putus di Sabah dan Labuan pada 30 April 2012


read over

Pada awal pagi 30 April 2012, hampir keseluruhan daerah di Sabah dan Labuan terputus bekalan elektrik bermula kira-kira 3.23 pagi, melibatkan kira kira 400 ribu pengguna.

Siasatan Sabah Electricity Sdn Bhd, SESB mendapati kejadian berpunca kerosakan pada satu pepasangan 66 kilovolt di pencawang masuk utama di Penampang dekat Kota Kinabalu.

Pengurus besar kanan pengurusan aset, SESB Ahmad Fuad Mohd Kasim, berkata kerosakan menyebabkan stesen janakuasa di seluruh Sabah dan Labuan terpelantik.

Ini memaksa SESB mengaktifkan catuan bekalan kecemasan bagi memastikan kestabilan sistem grid elektrik Sabah.

Bekalan elektrik berjaya dipulihkan secara berperingkat bermula 6.40 pagi dan punca sebenar kerosakan masih dalam siasatan.

Berikutan kejadian luar jangkaan itu, SESB memohon maaf atas segala kesulitan yang dihadapi pengguna.

Ini kejadian kedua seumpamanya bulan April 2012 melibatkan bekalan elektrik putus di hampir seluruh daerah di Sabah dan Labuan.

Pada 11 April 2012 lalu, sebahagian besar kawasan di Sabah dan Labuan turut terputus bekalan elektrik akibat gangguan pada sistem penyaluran gas ke beberapa stesen janakuasa bebas di Sepanggar.

Kejadian itu telah mengakibatkan kehilangan kapasiti penjanaan tenaga elektrik sebanyak 90 Megawatt hilang daripada sistem rangkaian grid Sabah.

Moga peristiwa ini tidak berlaku lagi.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
TopOfBlogs